Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Skrivande som metod och gestaltning
Engelsk benämning
Writing as Method and Creative Practice
Kurskod
KK315A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2023-02-22
Fastställandedatum
2023-02-23
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Kursens syfte är att utveckla studentens skrivförmåga genom praktiska övningar. Syftet är även att öka kunskapen om skrivandets metoder och former, och därmed också utveckla förmågan att kunna reflektera över sin egen och andras skrivprocess.
Innehåll
Kursen omfattar följande delkurser:
I. Kreativt skrivande (7,5 hp)
II. Berättande i fakta och fiktion (7,5 hp)
III. Skribentens skiftande roller (7,5 hp)
IV. Eget arbete och Reflektion (7,5 hp)
Delkurs 1 lägger tonvikten på grunderna för skrivprocessen och på kreativiteten i skrivandet, vilket diskuteras och övas i delkursens skrivuppgifter och textsamtal. Dessutom behandlas skönlitteraturens egenart, samt läsningens betydelse för skrivande.
I delkurs 2 analyseras och övas metodiskt olika medvetna litterära och stilistiska grepp. Tonvikten ligger på karaktärsgestaltning, miljöbeskrivning och berättarteknik. Förhållandet mellan fakta och fiktion diskuteras och studenterna övas även i att skriva i olika genrer.
I delkurs 3 diskuteras skribentens olika roller i samhället, både genom historien och i samtiden. Tonvikten ligger på journalistiskt skrivande och studenterna övas i intervjuteknik, research samt reportage- och essäskrivande. Delkursen diskuterar även de lagar och regler som gäller i Sverige för skribenter inom alla områden.
I delkurs 4 utför studenterna ett självständigt skriftligt arbete inom någon av de genrer som övats i de tidigare delkurserna, samt reflekterar skriftligt över den egna skrivprocessen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
1: uppvisa utveckling av sin förmåga att skriva olika typer av text.
2: kunna göra medvetna kreativa och stilistiska val.
3: kunna kritiskt förhålla sig till och analysera sina egna och andras texter i både tal och skrift.
4: kunna beskriva den egna skrivprocessen i både tal och skrift.
5: kunna reflektera över skrivandets former och skrivandets metodik.
6: uppvisa kunskap om litterära texters egenart.
7: uppvisa kunskap om olika skön- och facklitterära genrer.
8: uppvisa grundläggande kunskap om lag och rätt inom skrivandets område
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Stor vikt läggs vid studentens förmåga att självständigt söka kunskap, bland annat litteratur. Ett centralt inslag är det egna skrivarbetet som understöds och utvecklas under återkommande textsamtal.
Bedömningsformer
Delkurs 1 examineras under kursens gång med individuella kreativa skrivuppgifter som diskuteras gruppvis i examinerande textsamtal. Delkursen avslutas med en skriftlig tentamen som examinerar studentens förmåga att resonera kring det kreativa skrivandets förutsättningar och former.
• Skrivuppgifterna examinerar lärandemål 1, 2, 3, 4. (5 hp)
• Tentamen examinerar lärandemål 5, 6. (2,5 hp)
Delkurs 2 examineras under kursens gång med individuella litterära skrivuppgifter som diskuteras gruppvis i examinerande textsamtal. Delkursen avslutas med en skriftlig tentamen som examinerar studentens förmåga att resonera kring det litterära skrivandets metodik, samt kring skrivandets förhållande till fakta och fiktion.
• Skrivuppgifterna examinerar lärandemål 1, 2, 3, 4. (5 hp)
• Tentamen examinerar lärandemål 5, 6, 7. (2,5 hp)
Delkurs 3 examineras under kursens gång med två individuella journalistiska skrivuppgifter som diskuteras gruppvis i examinerande textsamtal. Delkursen examineras även genom ett grupparbete som behandlar lag och rätt på skrivandets område. Delkursen avslutas med en skriftlig tentamen som examinerar studentens förmåga att resonera kring det journalistiska skrivandets metodik.
•. Skrivuppgifterna examinerar lärandemål 1,
2, 3, 4. (4 hp)
• Grupparbetet examinerar lärandemål 8. (1 hp)
• Tentamen examinerar lärandemål 5, 7. (2,5 hp)
Delkurs 4 examineras med ett självständigt skrivarbete. Arbetet lämnas in och diskuteras gruppvis i examinerande textsamtal vid fyra olika tillfällen under delkursens gång. Avslutningsvis examineras delkursen med en skriftlig reflektion om den egna skrivprocessen.
• Skrivuppgiften examinerar lärandemål 1, 2, 3, 4. (5 hp)
• Skriftlig reflektion examinerar lärandemål 4 och 5 (2,5 hp)
Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften och/eller examinationsform kan komma att anpassas om den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
• Bok, Bengt, Möte med den andre: tankar kring intervjuer, Carlsson 2008.
• Granwald, Therése (2019). Kreativt skrivande: grundbok i litterärt skapande. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur (valfri utgåva)
• King, Stephen Att skriva: En hantverkares memoarer, Albert Bonniers förlag, 2017.
• Lagercrantz, Olof, Om konsten att läsa och skriva,
Wahlström & Widstrand 1985 eller senare.
• Refsum, Christian m.fl. Lyrikens liv, Daidalos 2004
• Rosengren, Richard, Karaktärer, repliker, dialog,
Studentlitteratur 2011.
• Sundelin, Anders, Reportage. Att få fakta att dansa,
Leopard förlag 2008.
• Svenska skrivregler, Svenska språknämnden, Liber
(finns i flera upplagor samt på nätet).
Textkompendier, max 100 sidor, kan tillkomma och
kommuniceras via kursens lärplattform.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.