Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Grafisk design IV
Engelsk benämning
Graphic Design IV
Kurskod
KD319A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2008-09-25
Fastställandedatum
2021-10-27
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Antagen till programmet Grafisk Design.
Avslutat samtliga kurser från termin ett till tre inom programmet Grafisk Design eller motsvarande med godkänt resultat.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Grafisk design, och är en obligatorisk del av kandidatexamen i Grafisk design.
Syfte
Bilden i sitt sammanhang syftar till att styrka studenternas förståelse för bilders kommunikativa aspekter, betydelse och struktur.
Branding och Corporate Identity syftar till att utveckla studenternas förståelse av, och färdigheter i att tillämpa teorier och metoder för kommunikation av organisationers och företags designprofil.
Innehåll
Kursen består av två moment:
• Bilden i sitt sammanhang
• Branding & Corporate identity
Lärandemål
Bilden i sitt sammanhang (7,5 hp)
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• visa grundläggande förståelse av fotografins och illustrationens kommunikativa aspekter, genrer och kontext i förhållande till grafisk design (lärandemål 1.)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• analysera och diskutera fotografiska och illustrerade bilder utifrån genre och kontext (lärandemål 2).
• genomföra egna mindre gestaltande arbeten genom tillämpning av fotografi med fokus på hur de kan användas inom grafisk design (lärandemål 3.)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• diskutera och motivera sina idéer och sina slutsatser med utgångspunkt från såväl tekniska som innehållsmässiga överväganden kontext i förhållande till grafisk design (lärandemål 4).
Branding & Corporate identity (7,5 hp
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• Visa grundläggande förståelse av organisationers kommunikationer i funktionella, sociala, psykologiska och etiska dimensioner i interaktion med en given målgrupp (lärandemål 5).
• Reflektera kring och motivera sina tolkningar och analyser av organisationers corporate identity vad gäller grafisk design . (lärandemål 6)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• presentera, visualisera och använda olika teorier och modeller för att förstärka perceptionen och mottagandet av en vald ¨Corporate Identity¨ (organisationskommunikation)(lärandemål 7).
• Ge konstruktiv feedback på en medstudents utkast till uppsats (lärandemål 8)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLSNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• genomföra en projektbeskrivning, kompetensanalys och kravspecifikation för det valda området inom delkursen Branding & Corporate Identity (lärandemål 9).
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, studiebesök och workshops.
Bedömningsformer
Bilden i sitt sammanhang (7,5 hp)
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift (1,5 hp). (betygsskala: UG)
Lärandemål 3 och 4 examineras genom ett gestaltande projekt åtföljt av en muntlig kritisk reflektion kring egen och andras arbetsprocess (6 hp). (Betygsskala: UV)
Branding & Corporate identity (7,5 hp)
Lärandemål 5, 6, 7, 8 och 9 examineras genom en visualiserad gestaltning och en förklarande analys, samt en skriftlig rapport och individuell reflektion (6,5 hp). (Betygsskala: UV)
Lärandemål 8 examineras genom deltagande i tredje årskursens mittvägsseminarium för examensuppsatsen (1 hp) (Betygsskala UG)
Kurslitteratur
Jeffrey, Ian (2000). The Photography Book. London: Phaidon
Larson, Larsåke (2008), Tillämpad kommunikationsvetenskap. Studentlitteratur AB.
Palm Lars (2006): Kommunikationsplanering - En handbok på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur.
Wheeler, Alina (2012) Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Brandning Team. John Wiley Sons.
Referenslitteratur:
Zakia Richard // Perception and imaging –photography a way of seeing..
Gad, Thomas (2000), 4D Branding: Cracking the corporate code of the network economy. Bookhouse Publishing AB.
Kunde, Jesper (2002). Corporate Religion. Financial Times/Prentice Hall.
Shaughnessy, Adrian (2005), How to be a graphic designer without losing your soul. Princeton Architectural Press
Power point presentationer: -"the brandgap" ™ ¨Word of mouth¨(Springtime)
Badger, Gerry; Bate, David; Lockemann, Bettina och Mack, Michael (2014). Imprint : Visual Narratives in Books and Beyond. Stockholm: Art and Theory
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan.
Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för
studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.