Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Designperspektiv
Engelsk benämning
Design Perspective
Kurskod
KD317A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-16
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Avslutat samtliga kurser från termin ett till tre inom programmet Grafisk design eller motsvarande med godkänt resultat.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Grafisk design och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Syfte
Kursen Designperspektiv placerar designerns yrkesroll i relation till samhällsutmaningar. Syftet är att, genom utförandet av och diskussioner kring ett brief, skapa en förståelse för det vidare kommunikativa ansvar designern har gentemot samhället, bortom beställare och yrkeskår. Kursen framhåller designens förmåga att belysa makt, etik och formgivningens möjligheter och utmaningar. Kursen innehåller också moment som förbereder inför examensarbetets uppsats.
Lärandemål
1. Att sätta designerns roll och yrkesutövning i relation till samhällsutmaningar.
2. Att kritiskt resonera kring designens roll i offentlig och privat maktutövning, samverkan och deltagande.
3. Visa förmåga att värdera och kommunicera sin egen tillhörighet, samt problematisera sina utgångspunkter i valsituationer.
4. Att kunna väga egna utgångspunkter i relation till önskemål från medarbetare och motparter.
5. Kunna argumentera för och emot en ståndpunkt, och ge konstruktiv kritik.
6. Visa insikt i den vetenskapliga uppsatsens form, språk och funktion
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föresläsningar, seminarier och workshops.
Bedömningsformer
Skriftlig tentamen 2 hp. (Lärandemål 1,2,3)
Kritiskt undersökande designprojekt 3 hp. (1,2,3,4,5)
75%-granskning av examensarbeten 2,5 hp. (Lärandemål 5 och 6)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Fry, Tony (2012) Becoming human by design. Berg Publishers.
Referenslitteratur
Buchanan, Richard (1992) Wicked Problems in Design Thinking http://web.mit.edu/jrankin/www/engin_as_lib_art/Design_thinking.pdf (retrieved 20161024)
Hacken, Teli and Andrews (2016) Beyond Capital, Routledge (Utdrag PDF)
Haraway, Donna (1988) The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective, http://www.staff.amu.edu.pl/~ewa/Haraway,%20Situated%20Knowledges.pdf (retrieved 20161024)
Thorpe, Ann (2009) The Context of 'Low Product': How Designers Can Help Articulate a New Social Language. Core , 77. http://www.core77.com/posts/13623/ (retrieved 20161010)
Tonkinwise, Cameron (2013) Design Away, https://www.academia.edu/3794815/Design_Away_Unmaking_Things (retrieved 20161024)
Weizman, Eyal (2016) Are They Human?, http://www.e-flux.com/architecture/superhumanity/68645/are-they-human/ (retrieved 20161010)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).