Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Grafisk design III
Engelsk benämning
Graphic Design III
Kurskod
KD316A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-15
Gäller från
2008-06-18
Behörighetskrav
Grafisk design 1 (15 hp) och Grafisk design 2 (15 hp) samt antagen till programmet Design och visuell kommunikation eller Grafisk design 180 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Grafisk design och är en obligatorisk del i kandidatexamen i Grafisk design.
Syfte
Kursen har ett fokus på designprocesser och samarbete, och hur arbetsuppgifter kan lösas gemensamt av personer med olika kompetens och inriktning. Under kursen arbetar studenter i grupp med att lösa designuppgifter åt externa uppdragsgivare.
Innehåll
Kursen inleds med föreläsning kring självvärderingstest/-metoder som sedan studenterna utför på sig själva. Utifrån detta genomförs en gruppindelning där studenterna själva fördelar ansvarsområden. Hela designprocessen dokumenteras löpande i en projektpärm som sedan utgör underlag för den rapport som ska lämnas in vid kursens avslutande del. Pärmen ligger till grund för bedömning och rapporten examineras i seminarieform.
Själva uppdraget ges av en extern part som sedan deltar vid del- och slutredovisningar. Stor vikt läggs vid presentationens genomförande. Varje års projekt har sina egna förutsättningar och sin egen litteratur och undervisningen anpassas efter detta.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att planera och genomföra en designprocess i flera etapper i samarbete med gruppmedlemmar och externa parter: arbeta utifrån ofullständiga informationer, genomföra research och samla bakgrundsmaterial, anpassa sig till begränsningar i tid och resurser, hantera flera parallella projekt, kommunicera och lösa problem i samspel med andra (1)
- Kunna presentera designlösningar genom visuellt material, text och muntliga presentationer för uppdragsgivare och andra intressenter (2)
- Kunna ge och ta emot konstruktiv kritik under designredovisningar (3)
- Visa förståelse för typografiska hierarkier och arbeta med typografi som informationsbärare, och tillämpa typografi för att lösa komplexa designuppgifter (4)
- kunna identifiera sin egen kompetens och behov av ytterligare kunskap (5).
Arbetsformer
Undervisningen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar som i huvudsak genomförs i grupp.
Bedömningsformer
Designprojekt i samverkan (6 hp): Examineras genom projektpärm med dokumentation av arbetsprocesser, skriftlig rapport och seminarium.
(Lärandemål 1, 3 och 5)
Designprojekt/portfolio (6 hp): Detta kursmoment bygger på samma designprojekt som det förra, men fokus ligger på studentens individuella arbete och hur det presenteras i portfolion. (Lärandemål 2)
Typografi (3 hp): muntlig redovisning av designprojekt + presentation i portfolio. (Lärandemål 3 och 4)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Fry, T. (2009) Design Futuring. London: Bloomsbury
Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Utöver detta sätts läsning samman utifrån de förutsättningar varje uppdrag har.
För kursens skriftliga moment rekommenderas studenterna att använda en bok om akademiskt skrivande som passar deras nivå (här graderade från enkel till avancerad)
Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor)
Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
Denscombe, M. (2016, tidigare upplagor kan användas) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).