Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Grafisk design II
Engelsk benämning
Graphic Design II
Kurskod
KD314A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle (K3)
Fastställandedatum
2007-05-11
Gäller från
2008-01-18
Behörighetskrav
Grafisk design 1 (15 hp) samt antagen till programmet Design och visuell kommunikation/Grafisk design.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Innehåll
Kursen inbegriper de flesta moment inom begreppet grafisk design. Studenterna utför mindre individuella uppgifter och större i samarbete varav vissa utförs mot en reell uppdragsgivare. I uppgifterna ingår att framställa koncept och design av examensstudenternas avgångsutställning och tillhörande trycksaker. Undervisningen sker genom föreläsningar, handledning, seminarier, studiebesök och uppdrag. Efter varje avslutad uppgift utvärderar studenten sitt eget lärande genom ett så kallat minute paper eller en essä.
Lärandemål
• Kunskap och förståelse: Efter avslutad kurs ska studenten
-kunna relatera det egna arbetet till design- och konsthistoriska exempel
-kunna sätta sitt eget förslag i relation till designteorier och skolor
-kunna reflektera i text kring ett projekt till en relevant målgrupp
-kunna förstå grundläggande metoder för grafisk layout
• Färdighet och förmåga: Efter avslutad kurs ska studenten
-kunna bearbeta researchmaterial till ett antal konceptuella lösningar och föra relevanta diskussioner kring dessa
-kunna visualisera idéer i olika stadier av ett projekt
-kunna utforma ett helhetskoncept kring en produkt med avseende på dess fysiska och grafiska formgivning, förpackning och display
-kunna utföra relevant research för projektet, identifiera problem och finna lösningar
-kunna metodiskt arbeta igenom förslag genom att utforma och förlita sig till en process
-kunna kommunicera sitt projekt muntligt, skriftligt och visuellt på ett sätt som förankrar projektet
• Värderingsförmåga och förhållningssätt: Efter avslutad kurs ska studenten
-kunna ta och ge konstruktiv kritik i muntlig och skriftlig form
-kunna uppskatta den egna förmågan och avgöra vilken kompetens som behöver adderas
-kunna interagera med uppdragsgivare på ett sätt som successivt förankrar projekt
-kunna förankra pågående samhällsdebatt och etiska perspektiv i projektet och hos uppdragsgivaren
-kunna agera i en professionell kontext på ett sätt som leder till nya uppdrag
Arbetsformer
-Föreläsningar
-Arbetsuppgifter individuellt och i grupp, i vissa fall med handledning -Redovisningar och diskussioner inför lärare och uppdragsgivare
-Verkstadsarbete
-Portfolioarbete
-Minute papers – kortfattad reflektion i text kring det egna arbetet
?
Bedömningsformer
Underlag för bedömning av studieprestationer i förhållande till lärandemålen utgörs av följande moment:
1. Utförande och inlämning av arbetsuppgifter.
Prestationerna anses som acceptabla om studenten:
-färdigställer sitt arbete enligt instruktioner
-visar förståelse av uppgifterna
Prestationerna anses som bra om studenten:
-presterar arbete som inkluderar relevant kontext och sätter det egna förslaget i relation till det
-på ett självständigt sätt hittar lösningar på problem som formulerats utifrån uppgiften men också baseras på egen analys av uppgiften
2. Redovisning och diskussion av egna och andras projekt.
Prestationerna anses som acceptabla om studenten:
-responderar konstruktivt på andras arbete
-förstår kritik och responderar på den
Prestationerna anses som bra om studenten:
-tydligt kan förklara beslut och ställningstaganden i sitt arbete
-ger konstruktiv kritik till andra kursdeltagare utifrån deras avvägningar och ställningstaganden, och anpassar kritik och respons efter mottagaren
-förhåller sig konstruktivt till kritik och omsätter den till kreativt arbete
För att uppnå betyget godkänd skall studenten ha presterat acceptabelt eller bra i samtliga ovanstående bedömningsmoment.
För att uppnå betyget väl godkänd skall studenten ha presterat bra i samtliga ovanstående bedömningsmoment.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur:
Kjaerstad, Jan (2004) Tecken till kärlek, Månpocket
Vihma, Susann (2003) Designhistoria - en introduktion, Raster
Lupton, Ellen(2004) Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, and Students, Princeton architectural press, New York
Spiekermann, Erik (2002) Stop Stealing Sheep & Find Out How Type Works. Adobe press
Sayre, Henry M. (2005) Writing about Art, Pearson Prentice Hall
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering görs i samband med kursens slut.