Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Teckning och visuell gestaltning
Engelsk benämning
Drawing and visual creative practices
Kurskod
KD311A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-06-14
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Antagen till programmet Grafisk design, 180 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Innehåll
Kursen är strukturerad kring en serie av arbetsuppgifter som bygger på varandra, och som samlas vid kursslut till en portfolio. Parallellt med detta ligger dels föreläsningar, dels handledda arbetsuppgifter, samt redovisningar med kritik. Den första halvan av kursen fokuserar på perspektiv och grundläggande skissteknik. Den andra halvan har fokus på att rita människor, och avslutas med ett personligt teckningsprojekt som formuleras av studenten i samråd med lärare utifrån en given ram.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna redovisa teoretiska begrepp som representation, perception och perspektiv (1).
- kunna visa grundläggande kunskap i och förståelse för skissen som verktyg för
att visualisera, bearbeta och utveckla sina idéer (2)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna tillämpa enkla perspektiv och projektioner (3)
- kunna diskutera individuella arbeten i grupp (4)
- visa förmåga att arbeta på ett professionellt sätt (5)
- kunna visa kännedom om olika uttryck, material, och tekniker och kunna praktiskt tillämpa detta på olika uppgifter i teckning beroende på syfte (6)
- kunna utveckla, planera och genomföra ett eget arbete i teckning (7)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna värdera och granska sina skisser och bildspråkliga arbeten (8).
Arbetsformer
-Föreläsningar
-Arbetsuppgifter som utförs självständigt, i vissa fall med handledning
-Redovisningar och diskussioner av studenters arbetsuppgifter
-Hemtenta
-Skriftliga uppgifter med fokus på reflektion kring det egna arbetet
Bedömningsformer
Kursen är uppdelad i två delkurser: Perspektiv (3 hp) och Eget projekt (4,5 hp).
Perspektiv (3 hp)
Examineras genom en hemtenta. Delkurs 1 examineras i lärandemål 1, 3, 5 och 6.
Eget projekt (4,5 hp)
Examineras genom eget slutprojekt, portfolio, och muntligt vid seminarier. Delkurs 2 examineras i lärandemål 2, 4, 5, 6, 7 och 8.
Underlag för bedömning av studieprestationer i förhållande till lärandemålen utgörs av följande moment:
UTFÖRANDE OCH INLÄMNING AV ARBETSUPPGIFTER.
Prestationerna anses som
acceptabla om studenten:
-har färdigställt sitt arbete enligt instruktioner
-visar förståelse av uppgifterna
bra om om studenten:
-presterar arbete som inkluderar relevant kontext och sätter det egna förslaget i relation till det samt på ett självständigt sätt hittar lösningar på problem som formulerats utifrån uppgiften men också baseras på egen analys av uppgiften
REDOVISNING OCH DISKUSSION AV EGNA OCH ANDRAS PROJEKT.
Prestationerna anses som
acceptabla om studenten:
-är aktiv i diskussioner vid redovisningstillfällen
-responderar på andras arbete
-förstår kritik och responderar på den
bra om om studenten:
-tydligt kan förklara beslut och ställningstaganden i sitt arbete
-ger konstruktiv kritik till andra kursdeltagare utifrån deras avvägningar och ställningstaganden, och anpassar kritik och respons efter mottagaren
-förhåller sig konstruktivt till kritik och omsätter den till kreativt arbete
För att uppnå betyget godkänd skall studenten ha presterat acceptabelt eller bra i samtliga ovanstående bedömningsmoment.
För att uppnå betyget väl godkänd skall studenten ha presterat bra i samtliga ovanstående bedömningsmoment.
Delkursen perspektiv examineras genom portfolio och tenta.
Delkursen eget projekt examineras i form av redovisning och portfolio. Därutöver ingår en mellanredovisning som ligger till grund för bedömning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bang, Molly (1991). Picture This: How Pictures Work. San Francisco: Chronicle Books.
Lawson, Bryan (2004). What Designers Know. Elsevier Press.
Montague, John. (1998.) Basic Perspective Drawing - A Visual Approach. John Wiley & Sons.
Waern, Yvonne et al. (2004) Bild och föreställning. Lund: Studentlitteratur.
Ware, Colin ( 2008). Visual Thinking for Design. Elsevier Press.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.