Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Utställningsdesign
Engelsk benämning
Expo Design
Kurskod
KD107A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2018-11-07
Gäller från
2019-01-21
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till utställningsdesign och innehåller fyra delmoment med olika fokus där det sista momentet för ihop kunskaper och erfarenheter från de övriga tre. [GP1] Teori och reflektion ingår i varje moment, liksom designträning för varje moments specifika krav.
Del 1: Introduktion till utställningsdesign. Modell, skiss och analysverktyg (3 hp)
Del 2: Studie av form i relation till innehåll. Laboration med föremål, monter och rum (3 hp)
Del 3: Studie av några verkningsmedel inom utställningsdesign. Laboration med ljus- ljud, text och dokumentation (3 hp)
Del 4: Studie av designprocessen. Design av helt utställningskoncept. Planering och presentation av ett utställningsförslag på ett givet tema. (6 hp)
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten på en grundläggande nivå kunna:
- redogöra för olika utställningsformer och deras funktioner (1)
- beskriva relationen mellan föremål, monter och rum i en utställning (2)
- redogöra för olika strategier att styra besökare genom utställningar (3)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA:
Efter avslutad kurs ska studenten på en grundläggande nivå kunna:
- arbeta med modell, skiss och rittekniker i produktion av utställningar (4)
- planera och presentera ett utställningsförslag på ett givet tema (5)
- laborera med verkningsmedel som ljus- ljud och text i design av utställning (6)
- dokumentera och reflektera över sitt egna arbete (7)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten:
-kunna reflektera över sin egen designprocess i relation till etik, estetik och beställare (8)
Arbetsformer
Praktiska övningar, i grupp och individuellt, föreläsningar, seminarier och studiebesök.
Bedömningsformer
I del 1 examineras lärandemål 1 och 4 med en skriftlig inlämningsuppgift och inlämnad modell som diskuteras i ett seminarium. (3 hp)
I del 2 examineras lärandemål 2 och 3 med inlämningsuppgift i form av skiss och rapport från laboration som redogörs muntligt i ett seminarium. (3 hp)
I del 3 examineras lärandemål 6 där det dokumenterade resultatet från laborationer med ljus, ljud och text jämte reflektioner lämnas i en rapport vilken det redogörs muntligt för i ett examinerade seminarium. (3hp)
I del 4 examineras lärandemål 5, 7 och 8 i en muntlig presentation av inlämnat utställningsförslag med skriftlig rapport. (6 hp)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dean, David, Museum Exhibition Theoryand Practice (1996) Routledge
O’ Doherty, Brian, Inside the White Cube, University of California Press(1976)
Hughes, Philip:Exhibition Design: An Introduction2 nd ed.(2015)
Malm, Magdalena, Wik, Annika (red) 2012 Imagine the Audience, Viewing Positions in Curatorial and Artistic Practice. förlag: Art and Theory, Stockholm (utdrag)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Vissa kostnader utöver litteratur kan tillkomma, så som:
-material för modell, skiss och dokumentation
-resekostnader till utställningar i regionen
-inträdesavgifter till utställningar