Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Fysisk aktivitet, prestation och coaching
Engelsk benämning
Physical Activity, Performance and Coaching
Kurskod
IV526G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2020-05-08
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV523G Mätmetoder och utvärdering (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att hantera olika typer av klienter på individuell basis med avseende på att genomföra och utvärdera träningsförlopp med ett vetenskapligt förhållningssätt.
Innehåll
I kursen arbetar studenten med utgångspunkt i individer som vill förbättra sin prestationsförmåga genom fysisk aktivitet. Centrala begrepp inom fälten fysisk aktivitet, träning, prestation och utvärderingsmetoder bearbetas och tillämpas i praktiska situationer under hela kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Kritiskt granska och utvärdera effekterna av träning utifrån näringsfysiologiska, arbetsfysiologiska och prestationspsykologiska parametrar
- Värdera olika typer av träningsplanering i relation till fysiologiska såväl som psykologiska parametrar
- Diskutera etiska dilemman utifrån aktuell forskning såväl som empiriska erfarenheter av arbete med klienter
- Utforma en systematisk sammanställning av träningsplaneringar, tränings- och testresultat i olika sammanhang
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom 3 olika prov:
Prov 1. Skriftlig rapport och en muntlig och praktisk redovisning, 9 hp (Written Report and an Oral and Practical Presentation), som examinerar lärandemål 1-2.
Prov 2. Muntlig presentation och diskussion med skriftligt underlag, 3hp (Oral Presentation and Discussion with Written Basis), som examinerar lärandemål 3.
Prov 3. Muntlig presentation med skriftligt underlag, 3 hp (Oral Presentation with Written Basis), som examinerar lärandemål 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och antingen prov 2 eller 3.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Canfitpro (2016) Foundations of Professional Personal Training. (2nd edition). Leeds: Human Kinetics (384s)
McGuigan, Mike (2017) Monitoring training and performance in athletes. Leeds: Human Kinetics. (264s)
Kenney, Larry W., Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2015). Physiology of sport and exercise (6th edition). Leeds: Human Kinetics. (s. 347-436)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2014) Foundations of sport and exercise psychology (6th edition). Leeds: Human Kinetics. (664s)
Vetenskapliga artiklar. 300 s
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).