Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Hälsa, näringsfysiologi och träning
Engelsk benämning
Health, Nutritional Physiology and Exercise
Kurskod
IV525G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-12-03
Gäller från
2018-12-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV524G Motions- och prestationspsykologi (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förståelse för kopplingen mellan näringsfysiologi, hälsa och prestation. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin förmåga att genomföra hälsofrämjande fysisk aktivitet med ett helhetsperspektiv på individ och hälsa.
Innehåll
Kursen behandlar uppbyggnaden av kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer och mineraler och dess betydelse i kroppen, kroppens ämnesomsättning, cellens och kroppens energiförsörjning samt kost och träning. Dessutom behandlar kursen begreppen hälsa och träning. Studenten planerar, genomför och analyserar fysisk aktivitet med grupper i ett hälsofrämjande syfte som bygger på bakgrundskunskaper inom fysiologi och träningslära.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva grundläggande näringsfysiologiska mekanismer och processer med korrekt terminologi
- förklara grundläggande näringsfysiologiska begrepp som är relevanta för hälsa och prestation
- planera och genomföra gruppträningarsom främjar olika parametrar som relateras till det breda hälsobegreppet
- utvärdera och diskutera effekten av träning i grupp på både individ- och gruppnivå utifrån olika parametrar relaterade till det breda hälsobegreppet
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom 3 prov:
Prov 1: individuell salstentamen, 9 hp (Individual Written Exam, 9 credits), (lärandemål 1–2).
Prov 2: individuell skriftlig rapport, 4 hp (Individual Written Report, 4 credits), (lärandemål 3–4).
Prov 3: individuell muntlig examination, 2 hp (Individual Oral Exam, 2 credits), baserat på ett skriftligt underlag (lärandemål 3–4).
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 och 2 och minst Godkänd på prov 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. S. 11–469
DeSimone, Grace (2019). ACSM´s Resources for group exercise instructor powered by prep U. London: Lippincott, Williams & Wilkins.
Bouchard, Claude, Blair, Steven, N. & Haskell, William, L. (2012). Physical activity and health (2nd edition). Leeds: Human Kinetics. S. 3–70, 167–272, 317–330 och 345–380
Kenney, Larry W., Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2015). Physiology of sport and exercise (6th edition). Leeds: Human Kinetics. S. 347–436
Widmaier Eric, Hershel, Raff & Strang, Kevin (2016). Vander's Human Physiology: The Mechanisms of Body Function (14th edition). New York: McGraw-Hill. S. 20–94 och 475–585
Vetenskapliga artiklar. 150 s
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).