Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Benämning

Genus och historia

Engelsk benämning

Gender and History

Kurskod

IS645F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2022-11-30

Gäller från

2024-01-15

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet:
Examen på grundnivå som omfattar minst 180 hp
Särskild behörighet:
Högskoleutbildning 90 hp med ett för historiska studier relevant huvudområde såsom exempelvis etnologi, arkeologi, litteraturhistoria, idéhistoria eller ekonomisk historia.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper i olika forskningstraditioner om genus i historisk forskning.

Innehåll

Kursen behandlar olika genusteorier och hur de används i historisk forskning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
• självständigt kunna diskutera forskning om genus i ett historiografiskt perspektiv
• insiktsfullt och självständigt kunna problematisera de vetenskapliga sammanhang ur vilka olika teorier om genus har utvecklats
• kunna tillämpa olika teorier och metoder som används inom forskning om genus på ett givet stoff och sedan problematisera sitt resultat
• självständigt kunna diskutera forskning om genus avseende olika kulturella och historiska kontexter

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar och litteraturseminarier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

Studenterna gör en skriftlig hemtentamen i form av en analyserande och problematiserande essä utifrån kursens lärandemål.
Betygskriterier för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurslitteratur

Greiff, Mats (1996). Kvinnorna marscherade demonstrativt iväg: strejker och facklig organisering bland kvinnliga textilarbetare i Ulster 1870-1914 Ystad: Mendocino. 84 s.
Healy, Teresa (2008). Gendered struggles against globalisation in Mexico. Aldershot: Ashgate. 184 s.
Jaffary, Nora E (2007) (red.) Gender, race and religion in the colonization of the Americas. Aldershot: Ashgate. 206 s.
Linhard, Tabea Alexa (2005). Fearless women in the Mexican Revolution and the Spanish Civil War. Columbia: University of Missouri Press. 282 s. [Elektronisk resurs]
Lövkrona, Inger (1999). Annika Larsdotter, barnamörderska. Kön, makt och sexualitet i 1700-talets Sverige. Lund: Historiska Media. 254 s.
Olcott, Jocelyn (2005). Revolutionary women in postrevolutionary Mexico. Durham: Duke University Press. 334 s.
Scott, Joan Wallach (1999). Gender and the politics of history. Rev. ed. New York: Columbia Univ. Press. 267 s.
Tilly, Louise A. & Scott, Joan W (1987). Women, work, and family. New York: Methuen. 274 s.
Wikander, Ulla (2006). Kvinnoarbete i Europa 1789-1950: genus, makt och arbetsdelning. Stockholm:Atlas. 195 s.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.