Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2008-11-06

Kursplan med gällandedatum 2008-11-06

Benämning

Genus och historia

Engelsk benämning

Gender and History

Kurskod

IS621F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen

Fastställandedatum

2008-11-06

Gäller från

2008-11-06

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Grundläggande examen om minst 180hp, med 90 hp inom ett för Historiska studier relevant huvudämne.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Historia

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår som valbar kurs i Mastersprogrammet Historiska studier.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper i olika forskningstraditioner om genus i historisk forskning.

Innehåll

Kursen behandlar olika genusteorier och hur de används i historisk forskning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
• självständigt kunna diskutera forskning om genus i ett historiografiskt perspektiv
• insiktsfullt och självständigt kunna problematisera de vetenskapliga sammanhang ur vilka olika teorier om genus har utvecklats
• kunna tillämpa olika teorier och metoder som används inom forskning om genus på ett givet stoff och sedan problematisera sitt resultat
• självständigt kunna diskutera forskning om genus avseende olika kulturella och historiska kontexter

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar och litteraturseminarier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

Studenterna gör en skriftlig hemtentamen i form av en analyserande och problematiserande essä utifrån kursens lärandemål.
Betygskriterier för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Greiff, Mats, Kvinnorna marscherade demonstrativt iväg: strejker och facklig organisering bland kvinnliga textilarbetare i Ulster 1870-1914, Mendocino, Ystad, 1996, 84 s.
Healy, Teresa, Gendered struggles against globalisation in Mexico, Ashgate, Aldershot, England, 2008, 184 s.
Jaffary, Nora E. (red.), Gender, race and religion in the colonization of the Americas, Ashgate, Aldershot, Hants, England, 2007, 206 s.
Linhard, Tabea Alexa, Fearless women in the Mexican Revolution and the Spanish Civil War [Elektronisk resurs], University of Missouri Press, Columbia, Mo., 2005, 282 s.
Lövkrona, Inger 1999: Annika Larsdotter, barnamörderska. Kön, makt och sexualitet i 1700-talets Sverige. Lund: Historiska Media. 254 s.
Olcott, Jocelyn, Revolutionary women in postrevolutionary Mexico, Duke University Press, Durham, 2005, 334 s.
Scott, Joan Wallach, Gender and the politics of history, Rev. ed., Columbia Univ. Press, New York, 1999, 267 s.
Tilly, Louise A. & Scott, Joan W., Women, work, and family, Methuen, New York, 1987, 274 s.
Wikander, Ulla, Kvinnoarbete i Europa 1789-1950: genus, makt och arbetsdelning, [Ny utg.], Atlas, Stockholm, 2006, 195 s.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
I kursen belyses människors engagemang i samhällslivet, varvid olika faktorers inverkan analyseras. Därigenom skapas en dialektik i innehållet mellan så kallat större samhällsförändringsprocesser och kvinnors och mäns agerande. På så sätt synliggörs människors vardagsliv, kulturskapande och politiska handlande. Ett särskilt fokus ligger på hur över- och underordningsrelationer såväl i lokalsamhälle som i ett globalt perspektiv skapas, upprätthålls och utmanas. Därigenom perspektiveras maktbaser som etnicitet, generation, genus och klass. Människors aktiviteter och de strukturer de skapar relateras också till ekologiska förutsättningar och konsekvenser. Därigenom finns också en dialektik mellan människa och annan natur.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.

Övrigt

För övriga föreskrifter se Utbildningsplan för magister/mastersprogram i Historiska studier.