Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2008-06-16

Kursplan med gällandedatum 2008-06-16

Benämning

Sociala rörelser i ett historiskt perspektiv

Engelsk benämning

Social Movements in a Historical Perspective

Kurskod

IS608F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen

Fastställandedatum

2008-06-16

Gäller från

2008-06-16

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Historia

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår som valbar kurs i Mastersprogrammet Historiska studier.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper i olika forskningstraditioner om sociala rörelser.

Innehåll

Kursen behandlar forskning om sociala rörelser och teoretiska perspektiv på detta.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • självständigt kunna diskutera forskning om sociala rörelser i ett historiografiskt perspektiv;
  • insiktsfullt och självständigt kunna problematisera de vetenskapliga sammanhang ur vilka olika teorier om sociala rörelser har utvecklats;
  • kunna tillämpa olika teorier och metoder som används inom forskning om sociala rörelser på ett givet stoff och sedan problematisera sitt resultat;
  • självständigt kunna diskutera forskning om sociala rörelser avseende olika kulturella och historiska kontexter.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar och litteraturseminarier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

Studenterna gör en skriftlig hemtentamen i form av en analyserande och problematiserande essä utifrån kursens lärandemål.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Della Porta, D & M Diani, Social movements : an introduction, Blackwell, Malden, MA., 2006, 249 s.
Hobsbawm, EJ, Bandits, Abacus, London, 2001, 208 s.
Melucci, A, Nomader i nuet : sociala rörelser och individuella behov i dagens samhälle, Daidalos, Göteborg, 1992, 288 s.
Portelli, A, The battle of Valle Giulia : oral history and the art of dialogue, University of Wisconsin Press, Madison, Wis., 1997, 354 s.
Tarrow, SG, Power in movement : social movements and contentious politics, Cambridge University Press, Cambridge, 1998, 271 s.
Tilly, C & SG Tarrow, Contentious politics, Paradigm, Boulder, Colo., 2007, 217 s.
Tilly, C, Social movements, 1768-2004, Paradigm Publishers, Boulder, Colo., 2004, 194 s.
Thörn, Håkan, Rörelser i det moderna: politik, modernitet och kollektiv identitet i Europa 1789-1989, Stockholm, 1997, 486 s.
Wennerhag, Magnus, Global rörelse : den globala rättviserörelsen och modernitetens omvandlingar, Atlas, Diss. Lund : Lunds universitet, 2008, Stockholm, 2008, 432 s. Valda delar.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
I kursen belyses människors engagemang i samhällslivet, varvid olika faktorers inverkan analyseras. Därigenom skapas en dialektik i innehållet mellan så kallat större samhällsförändringsprocesser och kvinnors och mäns agerande. På så sätt synliggörs människors vardagsliv, kulturskapande och politiska handlande. Ett särskilt fokus ligger på hur över- och underordningsrelationer såväl i lokalsamhälle som i ett globalt perspektiv skapas, upprätthålls samt utmanas av olika sociala rörelser. Därigenom perspektiveras maktbaser som etnicitet, generation, genus och klass. Människors aktiviteter och de strukturer de skapar relateras också till ekologiska förutsättningar och konsekvenser. Därigenom finns också en dialektik mellan människa och annan natur.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.

Övrigt

För övriga föreskrifter se Utbildningsplan för magister/masterprogram i Historiska studier.