Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Samtal som central kompetens i dagens och morgondagens ledarskap
Engelsk benämning
Dialogue as a Central Competence for Present and Future Leadership
Kurskod
IS234F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-01-25
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sitt kommunikativa ledarskap och sin kompetens att leda samtal.
Inom kursen studeras teorier och metoder med inriktning mot ledarskap, kommunikation och samtal. Reflektion kring och medvetenhet om egna och andras reaktioner och förhållningssätt som påverkar det professionella samtalet är ett viktigt inslag i kursen. Grupprocesser behandlas också i kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förklara teorier om kommunikation, ledarskap och professionella samtal
2. analysera och reflektera över sin egen kompetens i att leda samtal i rollen som ledare
3. redogöra för hur samtalsledarrollen i professionella sammanhang kan situationsanpassas
Arbetsformer
Kursen innehåller undervisning och varierande arbetsformer. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål. Litteraturstudier, självstudier och undersökande arbete sker mellan undervisningstillfällena.
Bedömningsformer
Kursens lärandemål examineras i form av en skriftlig portfolio.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Bergman, Susanne och Blomkvist, Camilla. (2018). Uppskattande samtalskonst: om att skapa möjligheter i samtalets värld. Lund: Studentlitteratur. (138 s). ISBN 9789144122359.
Bie, Kristin. (2009). Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (96 s). ISBN 9789140666352.
Engquist, Anders. (2013). Om konsten att samtala. Lund: Studentlitteratur. (296 s). ISBN 9789144095080.
Granström, Kjell. (2006). Dynamik i arbetsgrupper - om grupprocesser i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur. (197 s). ISBN 9789144008523.
Holm, Ulla. (2021). Empati. Stockholm: Natur och Kultur läromedel. (240 s). ISBN 9789127460904.
Steinberg, John. (2008). Professionella samtal - Konsten att leda medarbetarsamtal. Sigtuna: Steinbergs utbildning. (127 s). ISBN 9789188822505.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.