EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2021

Kursplan hösten 2021

Benämning

Vikingatiden och dess spår – ett omstritt europeiskt kulturarv

Engelsk benämning

The Viking Age and its Legacies – a Contested European Heritage

Kurskod

IS227F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2021-02-08

Fastställandedatum

2021-02-08

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om nuet i förhållande till det förflutna genom att både studera den faktiska vikingatiden och de tolkningar som gjorts av vikingatiden sedan 1800-talets början fram till idag. Syftet är vidare att studenten utvecklar kunskaper om och färdigheter i att arbeta med tidsperioderna då och nu utifrån ett flervetenskapligt förhållningssätt, inklusive historiska, sociala, kulturella, religiösa och politiska perspektiv på vikingatiden samt dess spår i nuet.

Innehåll

En del av kursen handlar om människor och livsvillkor under den faktiska vikingatiden (tidsperioden ca 750–1000). En andra del handlar om hur denna vikingatid har tolkats i sociala, kulturella, religiösa och politiska sammanhang från 1800-talet fram till idag.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för vikingatidens historia utifrån sociala, kulturella, religiösa och politiska perspektiv.
2. kritiskt diskutera olika tolkningar som gjorts av vikingatiden från 1800-talet och fram till idag.
3. kritiskt reflektera kring och jämföra religiösa uttryck i vikingatiden och i det moderna samhället.
4. kritiskt diskutera olika sätt som vikingatiden kan sägas utgöra en del av moderna identitetsprocesser och kulturarv på.

Arbetsformer

I kursen används en variation av arbetsformer, inklusive föreläsningar, seminarier, webinarier, grupparbeten, och POD:ar.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom två prov.
Paper (Paper) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Digital medieproduktion (Digital Media Production) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2-4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och på Prov 2.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Birkett, Tom & Dale, Roderick (red.) (2019).?The Vikings reimagined: reception, recovery, engagement. Boston: De Gruyter, 274 s
DuBois, Thomas A. (1999).?Nordic religions in the Viking Age. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 271 s
Helgason, Jón Karl (2017).?Echoes of Valhalla: the afterlife of the eddas and sagas. London: Reaction Books Ltd, 240 s
Jesch, Judith (2015).?The Viking diaspora. London: Routledge, 230 s
Kaufman, Amy & Sturtevant Paul B.?(2020) The Devil’s Historians: How Modern Extremists Abuse the Medieval Past. University of Toronto Press, 208 s
Smith, Laurajane; Wetherell, Margaret & Campbell, Gary (red.) (2018).?Emotion, affective practices, and the past in the present. London: Routledge, 311 s.
Price, Neil S. (2020).?The children of ash and elm: a history of the Vikings. London: Allen Lane, 599 s
Roesdahl, Else & Meulengracht Sørensen, Preben (red.) (1996).?The waking of Angantyr: the Scandinavian past in European culture: den nordiske fortid i europæisk kultur. Aarhus: Aarhus Univ. Press, 229 s.
Schnurbein, Stefanie v. (2016).?Norse revival: transformations of Germanic neopaganism. Boston: Chicago: Brill, Haymarket Books, 418 s
Wollenberg, Daniel (2018).?Medieval imagery in today's politics. Leeds: Arc Humanities Press, 140 s
Totalt: 2920 sidor

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).