EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2024

Kursplan hösten 2024

Benämning

Introduktion till mångfaldsstudier

Engelsk benämning

Introduction to Diversity Studies

Kurskod

IM441S

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2021-08-30

Fastställandedatum

2021-05-05

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Internationell migration och etniska relationer

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår tillsammans med Social kategorisering (IM238S) samt Migrationens orsaker och konsekvenser (IM233S) i nivån 1-30 hp för huvudområdet Internationell migration och etniska relationer.

Syfte

Kursens syftar till att ge studenterna en kunskapsmässigt orienterande och teoretiskt problematiserande introduktion till fenomenet mångfald ur grundläggande normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv – med en explicit anknytning till programmets huvudområde IMER (Internationell Migration och Etniska Relationer). Integrerat i kursen är även färdighetstränade moment och introduktion till akademiska studier.

Innehåll

  • Introduktion: ”Mångfald?”. Här diskuteras mångfald mot bakgrund av begrepp som människa, samhälle, kultur, nation och identitet ur grundläggande normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv.
  • Mångfaldens historiska förutsättningar. Här sätts 2000-talets idéer och föreställningar om mångfald in i ett fördjupat samhällshistoriskt sammanhang.
  • Mångfald och mångkultur – en utmaning? Här relateras fenomenet – och diskurserna kring – mångfald till aktuella diskussioner inom det IMER-vetenskapliga kunskapsfältet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • redogöra för mångfald som företeelse ur normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv;
  • identifiera och analysera hur centrala teoretiska begrepp som nation, klass, genus och etnicitet används i samhällsvetenskaplig och humanistisk teoribildning för att förstå mångfald;
  • visa grundläggande kunskap om och förståelse av mångfaldsfrågor inom forskningsområdet IMER (Internationell Migration och Etniska Relationer) och
  • demonstrera förmåga att utföra och presentera begränsade men relevanta analysuppgifter.

Arbetsformer

Undervisningen på kursen Introduktion till mångfaldsstudier bygger på studentaktivitet och sker i form av såväl föreläsningar och seminarier, som basgruppsarbete, fallstudier och självstudier. Detta innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande.

Bedömningsformer

Kursen examineras med en individuell salstentamen (10 hp), tre individuella inlämningsuppgifter (á 1 hp) samt en gruppresentation i seminarieform (2 hp).
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Muntliga examinationer kan dock komma att omtenteras skriftligt. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk
  • Bohlin, Rebecka, De osynliga. Om Europas fattiga arbetarklass, Stockholm 2012
  • Diakité, Jason Timbuktu. En droppe midnatt, Månpocket 2017
  • Fornäs, Johan, Kultur, Malmö 2012
  • Hammarén, Nils & Thomas Johansson, Identitet, Malmö 2009 (128 sidor)
  • Hellström, Anders. Rasist? Inte jag, Om rasismer – en begreppsinventering, Forum för Levande historia. Stockholm 2017.
  • Lindskog, Rolf & Deniz, Fuat, Mångkulturalism – Socialt fenomen och politisk utmaning, Malmö 2009 (192 s)
  • Nordberg, Rikard. Muntlig presentation och retorik, Stockholm 2017.
  • Wigerfelt, Anders. Ma°ngfald och svenskhet – en paradox inom IKEA, MIM Working Papers Series No 12:1, Malmö 2012
Dessutom tillkommer artiklar och texter kring nationalism, rasism, postkolonialism och orientalism, ca 300 sidor
Referens- och fördjupningslitteratur
  • Bakhtiari, Marjaneh. Kalla det vad fan du vill. Stockholm, (Ordfront Pocket, 300 s), 2006.
  • Berg, Magnus, ”Den portionsförpackade orienten”, i Matthis, Moa (red), Orientalism på svenska, Stockholm, (s. 56-86), 2005.
  • Catomeris, Christian, ’Svartmuskiga bandittyper’. Svenskarna och det mörka håret”, i Matthis, Moa (red), Orientalism på svenska, Stockholm, (s. 20-55), 2005.
  • Jonsson, Stefan, ”Halva världen. Orientalism, eurocentrism och globalisering”, i Matthis, Moa (red), Orientalism på svenska, Stockholm, (s. 165-174), 2005
  • Lindqvist, Sven, Utrota varenda jävel, Stockholm 1992/2011.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.