Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Internationell Migration och Etniska Relationer II: Självständigt vetenskapligt arbete
Engelsk benämning
International Migration and Ethnic Relations II: Project Work
Kurskod
IM332S
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-03-07
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Internationell migration och etniska relationer I, 30hp eller kurs om 30hp inom relevant ämnesområde.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Internationell migration och etniska relationer
Fördjupningsnivå
G1E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.
Syfte
Syftet med kursen, som utgör en fördjupning i huvudområdet IMER, är att studenterna ska utveckla sin förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer relevanta för huvudområdet IMER.
Innehåll
Studenterna planerar och genomför en mindre och tydligt avgränsad vetenskaplig undersökning och tillämpar därmed teorier och metoder som är relevanta inom forskningsfältet IMER. Härigenom tränas studenterna i att formulera vetenskapliga frågor, och att samla in, strukturera, värdera, analysera och tolka ett källmaterial, samt att formulera sig inom ramarna för den vetenskapliga uppsatsgenren.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande kunskap om och förståelse för centrala metodologiska processer och nyckelbegrepp inom forskningsfältet IMER;
- visa grundläggande förmåga att kritiskt och självständigt kunna identifiera, formulera och analysera en forskningsuppgift inom givna tidsramar;
- visa grundläggande förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information för forskningsuppgiften;
- visa grundläggande förmåga att presentera sina forskningsresultat i en uppsats där språkanvändning och format är adekvata;
- visa grundläggande förmåga att agera kommunikativt vid ett vetenskapligt uppsatsseminarium.
Arbetsformer
Arbetsformer utgörs av gemensamma seminarier, självständig litteraturinläsning, handledarträffar och självständigt uppsatsarbete.
Bedömningsformer
Studenternas prestationer bedöms genom ett individuellt eller parvis författat uppsatsarbete á 8 hp som presenteras på ett avslutande seminarium á 2 hp. I examinationen ingår försvar av den egna uppsatsen samt opposition på en annan uppsats.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Ahrne, G. & Svensson, P. (red) (2011). Handbok i kvalitativa metoder. Malmö. Liber.
- Booth, Wayne C. m.fl., (2004). Forskning och skrivande. Konsten att skriva enkelt och effektivt, Lund: Studentlitteratur.
- Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola, (2010). Statistisk verktygslåda – Samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder, Lund: Studentlitteratur.
Övrig metod- och fördjupningslitteratur á ca 1000 sidor väljs i samråd med kursansvarig lärare och examinator.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges har studenten rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.