Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Internationell Migration och Etniska Relationer II: Global migration och lokal arbetsmarknad
Engelsk benämning
International Migration and Ethnic Relations II: Global Migration and Local Labour Market
Kurskod
IM331S
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2018-10-30
Gäller från
2019-01-21
Behörighetskrav
Internationell migration och etniska relationer I, 30hp eller kurs om 30hp inom relevant ämnesområde.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Internationell migration och etniska relationer
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper om den internationella migrationens koppling till lokala arbetsmarknader; dvs. att problematisera konsekvenser som internationell migration kan ha på lokala och regionala arbetsmarknader. I kursen ingår färdighetstränande moment avseende analys av integrations- och segregationsaspekter på lokala arbetsmarknader.
Innehåll
Kursen är uppdelad tre lika värderade integrerade moment:
1 Migration
2 Arbetsmarknadsintegration och segregation
3 Kvantitativa analyser
På kursen varvas föreläsningar med gruppövningar och gruppdiskussioner där teori omsätts i praktik utifrån aktuellt förankrade exempel och forskningsresultat. Metodologiskt fokuserar kursen på kvantitativ metodik och dess relation till olika teoretiska infallsvinklar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa utvecklad kunskap om och förståelse av den globala migrationens kopplingar till och konsekvenser för lokala arbetsmarknader;
- visa utvecklad kunskap om och förståelse av lokala arbetsmarknaders inkluderande och exkluderande mekanismer med specifikt fokus på individuella, institutionella, strukturella och ekonomiska faktorer samt på diskriminering;
- visa utvecklade kunskaper om och förståelse av hur kvantitativ metodologi kan användas för att analysera invandrings- och integrationspolitiska beslut samt dess orsaker, innehåll och konsekvenser ur ett lokalt och nationellt perspektiv;
- visa ett utvecklat kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till humanistiska och samhällsvetenskapliga teorier och metoder.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter och självständigt arbete.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en individuell salstentamen á 8 hp samt en individuell muntlig presentation á 2 hp. Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle. Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bakardjieva Engelbrekt, Antonina – Oxelheim, Lars & Persson, Thomas, 2012: Arbetslöshet, migrationspolitik och nationalism: hot mot EU:s sammanhållning? Stockholm: Santérus. Europaperspektiv.
- Bevelander, Pieter - Fernandez, Christian - Hellström, Anders (red), 2011. Vägar till medborgarskap. Lund: Arkiv förlag
- Carlsson, Magnus & Rooth, Dan-Olof , 2007: Etnisk diskriminering på svensk arbetsmarknad – resultat från ett fältexperiment, Ekonomisk debatt, 2007:3.
- Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola, 2010: Statistisk verktygslåda – Samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder, Lund: Studentlitteratur.
- Frykman, Maja och Magnus Öhlander (red.), 2018. Högutbildade migranter i Sverige. Lund: Arkiv förlag.
- Magnusson, Lars, 2013: Håller den svenska modellen? Arbete och välfärd i en globaliserad värld, Stockholm: Nordstedts akademiska förlag, Andra upplagan.
- Nordström Skans, Oskar& Åslund, Olof, 2009: Segregationen i Storstäderna, Stockholm: Sns.
- Rooth, Dan-Olof & Åslund, Olof, 2007: Får utlandsfödda betalt för sin utbildning och sina kunskaper i svenska? Ekonomisk debatt, 2007:3.
- Sjögren, Anna & Zenou, Yve, 2007: Integration eller utanförskap? En teoriöversikt, Ekonomisk debatt, 2007:3.
- Varberg, Janette, 2018: Människan har alltid vandrat, Folkvanringar och vändpunkter i historien. Stockholm: Natur och kultur.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan maximalt ca 500 sidor tillkomma i form av artiklar, texter, fallstudier eller övningsexempel.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges har studenten rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.