Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Rättigheter i samhälls- och arbetslivet
Engelsk benämning
Rights in Society and Working Life
Kurskod
IM239S
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2017-02-16
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att ge en grundläggande introduktion till medborgarskaps-, rättighets- och mångfaldsfrågor i dagens globaliserade samhälls- och arbetsliv. De teoretiska perspektiven är rättsliga, sociologiska och politisk-filosofiska. Genom aktuella exempel tränas studenterna i att identifiera, analysera och initiera förändring i situationer där individers och gruppers rättigheter åsidosätts. Kursen syftar också till att ge kunskap om och förståelse av människors villkor i samhälle och arbetsliv när det gäller diskriminering, samt möjligheter att förebygga diskriminering.
Innehåll
Kursen utgår ifrån en introducerande diskussion av medborgarskaps-, rättighets- och mångfaldsfrågor i dagens globaliserade samhälls- och arbetsliv. Genom olika fördjupande och teoretiska perspektiv på dessa frågor tränas studenterna därefter, med hjälp av aktuella exempel, att identifiera, analysera och initiera förändring i situationer där individers och gruppers rättigheter åsidosätts. Kursens avslutande moment behandlar dels människors ojämlika villkor i samhället och arbetslivet, dels hur diskriminering kan förstås och förebyggas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande kunskap om medborgarskaps-, rättighets- och mångfaldsfrågor i relation till samhälls- och arbetslivets förändringsprocesser;
- visa kunskap om rättens funktion och verkningar i samhälle och arbetsliv med särskilt fokus på medborgarskapets teori och praktik samt diskrimineringslagstiftning;
- på en grundläggande nivå kunna genomföra jämställdhets- och mångfaldsanalyser i organisationer och arbetsliv;
- visa förmåga att värdera olika diskrimineringssituationer i samhälle och arbetsliv utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Arbetsformerna kräver att studenterna tar ett stort eget ansvar för sitt lärande. Utöver undervisningen krävs självständiga litteraturstudier.
Bedömningsformer
Kursen examineras individuellt genom salsskrivning och seminariepresentation. Salsskrivningen motsvarar 5 hp och seminariepresentation motsvarar 2,5 hp.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Omtentamen av seminariepresentation kan under vissa förutsättningar även ske skriftligt. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Boréus, Kristina & Mörkenstam, Ulf (2010): Spjälorna i buren. En arbetplatsstudie av ojämlikhet mellan kvinnor och män, invandrade och infödda. Lund: Studentlitteratur. (152 s)
- de los Reyes, Paulina, ”Arbetslivets (o)synliga murar. Diskriminering i arbetslivet”, i SOU 2006:59 (2006): Arbetslivets (o)synliga murar, Elektronisk resurs (s. 9-33)
- de los Reyes, Paulina & Martinsson, Lena, red (2005): Olikhetens paradigm. Intersektionella perspektiv på o(jäm)likhetsskapande. Lund: Studentlitteratur. (I urval ca 50 s);
- Mlekov, Katarina & Widell, Gill. Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen? 2 uppl. Lund 2003 2013 (231 s)
- Regeringskansliet, Det svenska rättsväsendet, Stockholm 2015 (36 s)
- Roth, Ann-Katrine (2004) (2008): Mångfaldsboken: från teori till praktik. Norstedts juridik AB: 2 uppl. Stockholm. (203 s);
- Roth, Hans Ingvar (2008): Diskriminering. SNS Förlag. (96 s);
- Schierup, Carl-Ulrik, ”Den sociala exkluderingen i Sverige. Migration, arbetsmarknad och välfärdsstat i förändring, i SOU 2006:59 (2006): Arbetslivets (o)synliga murar, Elektronisk resurs (s. 35-99)
- Schömer, Eva (2009): "Genusvetenskapliga perspektiv på rätten". I En bok om genus. Nyfikenhet, nytänkande, nytta. Angelfors, Christina & Schömer, Eva (red). Växjö: Växjö University Press. (27 s);
- Utöver vad som anges i litteraturlistan kan ytterligare litteratur och material på upp till 50 sidor tillkomma.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.