Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Omvärldsanalys för mångfaldsarbete
Engelsk benämning
Intelligence Analysis and Diversity Studies
Kurskod
IM230S
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-05-24
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Syfte
Omvärldsanalys handlar om att kritiskt anskaffa information, granska och tolka skeenden, förebygga överraskningar och mot bakgrund av historiska förutsättningar skapa handlingsberedskap inför framtiden. Kursen utgörs dels av en introduktion till omvärldsanalysens grunder, med dess samhälleliga och historiska förutsättningar, dels en konklusion med betoning på metodologiska, tillämpande och färdighetstränande moment. Syftet är att studenterna ska förvärva dels grundläggande kunskaper i omvärldsanalys och dess förutsättningar ur ett vetenskapsteoretiskt perspektiv, dels färdigheter när det gäller att anskaffa, kritiskt granska och förmedla information samt analysera och tolka olika samhällsfenomen som relaterar till utbildningsprogrammets mångfaldstematik.
Innehåll
Kursen ges som delkurs 4 inom första terminen på utbildningsprogrammet Mångfaldsstudier: arbetsliv, migration, genus.
- Introduktion till kunskaps-, informations- och kommunikationsteori
- Introduktion till samhällsvetenskaplig och omvärldsanalytisk metodologi
- Omvärldsanalys – grundläggande begrepp och historiska förutsättningar
- Tillämpning: mångfald
- Tillämpning: analys och tolkning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om grundläggande kunskaps-, informations- och kommunikationsteori samt om källkritikens principiella grunder.
- visa kunskap om olika vetenskapliga och omvärldsanalytiska metodologier och modeller, samt deras förutsättningar, möjligheter och begränsningar.
- kunna genomföra metodologiskt grundade omvärldsanalyser kring frågor om mångfald i samhälle och arbetsliv.
- visa förståelse för kunskapens och kunskapsproduktionens förutsättningar och maktdimensioner i det moderna samhället.
Arbetsformer
Undervisningen i kursen Omvärldsanalys sker i form av föreläsningar med diskussionsinslag och workshops som bygger på studenternas arbete i grupp. Undervisningen varierar mellan bundna och mer självständiga moment men bygger på studentaktivt lärande. Arbetsformerna kräver studentaktivitet vilket innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande. Utöver undervisningen krävs självständiga litteraturstudier.
Bedömningsformer
Examinationen sker i form av hemtentamen.
Delar av hemtentamen ska presenteras muntligt i seminarieform, i syfte att också stimulera studenternas förmåga att uttrycka sig verbalt och argumentera för sina ståndpunkter.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod. Omtentamen ges i samma examinationsform som vid det ordinarie examinationstillfället. Omtentamen av grupparbete för enskild student ges enligt examinators anvisningar.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bjereld, Ulf, Marie Demker och Jonas Hinnfors (2009):, Varför vetenskap? Lund: Studentlitteratur.
Genf, Linda och Johanna Laurent (2008): Omvärldsanalys i praktiken. Malmö: Liber.
Jansson, André (2009): Kommunikation Malmö: Liber.
Thurén, Torsten, (2005): Källkritik, Stockholm: Liber.
Thurén, Torsten, (2007): Vetenskapsteori för nybörjare, Malmö: Liber.
Utöver dessa böcker tillkommer ett kompendium om ca 110 sidor i form av övningstexter, fristående artiklar och utdrag ur annan litteratur om omvärldsanalys. Ytterligare artiklar, kopplade till specifika föreläsningar, kan förekomma.
Kursvärdering
Som en del av den kritiska skolningen ges studenterna fortlöpande träning i att reflektera över kursuppläggets utformning. Alla studenter ges också möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig elektroniskt.