EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2012

Kursplan hösten 2012

Benämning

Omvärldsanalys för mångfaldsarbete

Engelsk benämning

Intelligence Analysis and Diversity Studies

Kurskod

IM230S

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2012-09-03

Fastställandedatum

2012-05-24

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.

Syfte

Omvärldsanalys handlar om att kritiskt anskaffa information, granska och tolka skeenden, förebygga överraskningar och mot bakgrund av historiska förutsättningar skapa handlingsberedskap inför framtiden. Kursen utgörs dels av en introduktion till omvärldsanalysens grunder, med dess samhälleliga och historiska förutsättningar, dels en konklusion med betoning på metodologiska, tillämpande och färdighetstränande moment. Syftet är att studenterna ska förvärva dels grundläggande kunskaper i omvärldsanalys och dess förutsättningar ur ett vetenskapsteoretiskt perspektiv, dels färdigheter när det gäller att anskaffa, kritiskt granska och förmedla information samt analysera och tolka olika samhällsfenomen som relaterar till utbildningsprogrammets mångfaldstematik.

Innehåll

Kursen ges som delkurs 4 inom första terminen på utbildningsprogrammet Mångfaldsstudier: arbetsliv, migration, genus.
  • Introduktion till kunskaps-, informations- och kommunikationsteori
  • Introduktion till samhällsvetenskaplig och omvärldsanalytisk metodologi
  • Omvärldsanalys – grundläggande begrepp och historiska förutsättningar
  • Tillämpning: mångfald
  • Tillämpning: analys och tolkning

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om grundläggande kunskaps-, informations- och kommunikationsteori samt om källkritikens principiella grunder.
- visa kunskap om olika vetenskapliga och omvärldsanalytiska metodologier och modeller, samt deras förutsättningar, möjligheter och begränsningar.
- kunna genomföra metodologiskt grundade omvärldsanalyser kring frågor om mångfald i samhälle och arbetsliv.
- visa förståelse för kunskapens och kunskapsproduktionens förutsättningar och maktdimensioner i det moderna samhället.

Arbetsformer

Undervisningen i kursen Omvärldsanalys sker i form av föreläsningar med diskussionsinslag och workshops som bygger på studenternas arbete i grupp. Undervisningen varierar mellan bundna och mer självständiga moment men bygger på studentaktivt lärande. Arbetsformerna kräver studentaktivitet vilket innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande. Utöver undervisningen krävs självständiga litteraturstudier.

Bedömningsformer

Examinationen sker i form av hemtentamen.
Delar av hemtentamen ska presenteras muntligt i seminarieform, i syfte att också stimulera studenternas förmåga att uttrycka sig verbalt och argumentera för sina ståndpunkter.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod. Omtentamen ges i samma examinationsform som vid det ordinarie examinationstillfället. Omtentamen av grupparbete för enskild student ges enligt examinators anvisningar.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bjereld, Ulf, Marie Demker och Jonas Hinnfors (2009):, Varför vetenskap? Lund: Studentlitteratur.
Genf, Linda och Johanna Laurent (2008): Omvärldsanalys i praktiken. Malmö: Liber.
Jansson, André (2009): Kommunikation Malmö: Liber.
Thurén, Torsten, (2005): Källkritik, Stockholm: Liber.
Thurén, Torsten, (2007): Vetenskapsteori för nybörjare, Malmö: Liber.
Utöver dessa böcker tillkommer ett kompendium om ca 110 sidor i form av övningstexter, fristående artiklar och utdrag ur annan litteratur om omvärldsanalys. Ytterligare artiklar, kopplade till specifika föreläsningar, kan förekomma.

Kursvärdering

Som en del av den kritiska skolningen ges studenterna fortlöpande träning i att reflektera över kursuppläggets utformning. Alla studenter ges också möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig elektroniskt.