Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Idrott och lärande: Fysisk aktivitet ur ett livslångt perspektiv
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Physical Activity from a Lifelong Perspective
Kurskod
IL723C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-06-23
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL702C Idrott och lärande: Rum och lärmiljöer (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla fördjupade kunskaper om fysiologiska och näringsfysiologiska processer Kursen syftar även till att studenterna ska vidareutveckla och fördjupa sina förmågor att arbeta med träningslära och idrottslära i skolan ur ett livslångt lärandeperspektiv med fokus gymnasieskola och vuxenlivet.
Innehåll
I kursen ges studenterna möjlighet att fördjupa och utveckla sina kunskaper om fysiologiska och näringsfysiologiska processer. Särskilt fokus riktas mot kroppens anpassningsförmåga i samband med idrottsaktiviteter. I detta ingår hur den fysiska prestationsförmågan påverkas och kan tillämpas i idrottslig verksamhet över tid och genom hela livet. I kursen behandlas områden som nerv- och muskelfysiologi, energiomsättning, cirkulation, respiration, hormonell reglering, kroppskomposition och fysiologisk anpassning i relation till hög höjd, kyla och ålder samt energi- och näringsbehov vid idrottsaktiviteter. I kursen fördjupar sig studenten didaktiskt i idrottslära och träningslära. Utgångspunkt är betydelsen för välbefinnande och kroppsligt lärande ur ett livslångt fysiskt aktivt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt förklara fysiologiska och näringsfysiologiska processer i detalj, samt värdera hur dessa påverkar den fysiska förmågan i olika rörelseaktiviteter
- granska och värdera vetenskapliga artiklar kritiskt med relevans för kunskapsfält som behandlats inom ramen för kursen
- beskriva och jämföra kravprofiler för utvalda idrotter
- reflektera och omsätta kunskaper från kravprofiler till lärandesituationer i skolämnet idrott och hälsa
- självständigt organisera, genomföra och didaktiskt problematisera undervisning i träningslära och idrottslära med fokus på kroppsligt lärande och fysiska aktiviteter ur ett livslångt perspektiv.
Arbetsformer
ursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, nätarbete, laborationer, tillämpningar, grupparbete, individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: individuell skriftlig uppsats. 7,5 hp. (Essay)
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2. Individuell laboration med skriftlig rapport. 7,5 hp. (Laboration and Written Report). I detta prov bedöms lärandemål 3, 4 och 5.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Björkdahl Ordell, Susanne & Dimenäs, Jörgen (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. 1. uppl. Stockholm: Liber (85 s.)
Engström, Lars-Magnus (2010). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. Stockholm: Stockholms universitets förl. (120 s.)
Gratton, Chris & Jones, Ian (2004). Research methods for sport studies. London: Routledge (75 s.)
Kirk, David; Macdonald, Doune & O´Sullivan, Mary (red.). The Handbook of Physical education. London: Sage Publication. Elektronisk resurs (60 s.)
Lännergren, Jan; Ulfendahl, Mats; Lundeberg, Thomas & Westerblad, Håkan (2007) Fysiologi. Lund: Studentlitteratur (90 s.)
McGinnis, Peter Merton (2005). Physical education and training. Champaign, IL : Human Kinetics (411 s.)
Wilmore, Jack H Costill, David L. Kenney, W.L. (2008). Physiology of sport and exercise. Fourth edition. Human Kinetics Publishers (572 s.)
Valfri litteratur samt kompendier tillkommer motsvarande 400 sidor
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).