Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Idrott och lärande: Kroppslig kompetens och gestaltningsformer
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Bodily Competence and Forms of Expression
Kurskod
IL223C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-03-07
Gäller från
2017-03-07
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL222C Idrott och lärande: Kroppsligt lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att använda idrottslärans former dans och bollspel samt friluftsliv i olika miljöer och situationer i skolan. Vidare ska studenterna utveckla kunskaper om maktstrukturer i skolan och dess didaktiska implikationer. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska utveckla kompetens i bedömning och betygsättning i relation till skolämnet idrott och hälsa.
Innehåll
I kursen behandlas frågor om hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling främjas, med särskilt fokus på sociala kategorier som genus, klass och etnicitet. Det pedagogiska ledarskapet analyseras och diskuteras med utgångspunkt i läroplan och andra styrdokument. Betyg och bedömning av elevers lärande i ämnet idrott och hälsa diskuteras, liksom den vidgade lärarrollen, med särskilt fokus på samverkans- och utvärderingsformer samt utvecklingssamtal. I detta ingår även reflektion kring individers och gruppers utvecklingsprocesser. I kursen arbetar studenterna särskilt med att planera, organisera, genomföra och analysera idrottsformerna dans, bollspel samt friluftsliv. Inför friluftsläger på annan ort arbetar studenterna med livräddning, första hjälpen och HLR, liksom att utveckla förmågan att orientera sig i okänd terräng. Säkerhetsaspekter i undervisning i idrott och hälsa behandlas. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas förståelse av bedömningsfrågor med stöd i läroplansteori.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- skapa och genomföra en dansgestaltning, samt värdera denna utifrån olika karaktärsformer som kultur, expressivitet och träning
- planera, genomföra och värdera olika bollspelsformer utifrån dess olika karaktär, taktiska och tekniska disposition samt möjlighet till kommunikation och deltagande
- organisera, genomföra och värdera ett friluftslivsläger
- utföra livräddande åtgärder, orientera sig på ett säkert sätt i okänd terräng samt redogöra för säkerhetsaspekter i samband med undervisning i idrott och hälsa
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling främjas
- identifiera och beskriva maktstrukturer i skolan och relatera dessa till genus, socioekonomi och etnisk mångfald samt diskutera konsekvenserna av dessa i didaktiska situationer i idrottslärans former
- med utgångspunkt i läroplan och ämnesplan för ämnet idrott och hälsa, konstruera ett bedömningsunderlag som kan användas för att ge återkoppling i den aktuella lärandesituationen samt för att bedöma och ge omdöme om den enskilda elevens utveckling
- tolka lärares uppfattningar om bedömning och betygssättning samt kunna relatera tolkningarna till läroplansteori
- diskutera det ömsesidiga förhållandet mellan individers och gruppers utveckling, samt reflektera kring grupprocesser med hjälp av adekvat terminologi
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier och föreläsningar. I kursen genomförs ett friluftslivsläger på annan ort under 3 dagar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftligt arbete och laboration (Paper and Laboration), 10hp
I detta prov bedöms lärandemål 1,2, och 3 i form av skriftligt arbete och laboration, lärandemål 5, 6 och 9 i form av skriftligt arbete.
Prov 2: Paper (Paper) 4hp
I detta prov bedöms lärandemål 7 och 8
Prov 3: Säkerhetstest och muntlig presentation (Safety Test and Oral Presentation) 1hp
I detta prov bedöms lärandemål 4.
För betyget VG i kursen krävs VG på prov 1 och 2
Betygskriterier och obligatoriska moment delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Torbjörn Andersson (2002). Kung fotboll: Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Symposion. (s.61-88.)
Björnsson, Mats (2005). Kön och skolframgång: tolkningar och perspektiv. Stockholm: Skolverket (63 s). Tillgänglig på internet: www.skolverket.se/polopoly_fs/1.53615!Menu/article/attachment/webb%20inlagan.pdf
Björkdahl Ordell, Susanne & Dimenäs, Jörgen (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. 1. uppl. Stockholm: Liber (130 s)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2011). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (310 s)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering – En studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. Malmö: Holmbergs (s 66-119)
Flintoff, Anne & Scraton, Sheila (Eds.) (2001). Gender and Sport: A Reader. London: Routledge (150 s)
Halling, A., Andersen, B., Skov Agergarard, C. & Worm, C. (2005). Bolden i spil – teambold i teori och praksis. Odense: Syddansk Universitetsforlag (s35-85)
Johnson, U., Lindwall, M. & Rylander, P. (2016). Gruppdynamik inom idrott. Sisu Idrottsböcker (311s).
Jönsson, Kutte (2007). Idrottsfilosofiska introduktioner. Malmö: Idrottsforum.org. ( s 40-80)
Kirk, David; Macdonald, Doune & O’Sullivan, Mary (Eds.) (2006). The Handbook of Physical Education. Section VI. Difference and diversity in physical education. London: Routledge (100 s) Tillgänglig som e-bok.
Larsson, Håkan. & Meckbach, Jane. (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber AB (s 74-102,120-180)
Linde, Göran (2006). Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori. 2.,[rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (131 s)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet – Relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. Malmö: Holmbergs (s 56-68)
Lundvall, Suzanne & Meckbach, Jane (2007). Tid för dans. I: Håkan Larsson & Jane Meckbach (red.) Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (s 103-119)
Lundvall, Suzanne (2006). It´s really about understanding human beings…” – exploring PE-teachers` perception of working in multicultural schools (12 s). Tillgänglig på internet:
www.idrottsforum.org/articles/lundvall/lundvall060517.pdf
Ravn, Susanne. (2001). Kroppen som materiale – om dans i praksis. Odense: Odense universitetsförlag (144 s)
Redelius, Karin (2009). Genus och skolframgång i ämnet idrott och hälsa. I: Svensk idrottsforskning nr. 18
Kompendier, valfria artiklar, filmer, handböcker och läromedel tillkommer samt gällande styrdokument för skolan. 120s. Valbar litteratur 240s.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).