Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Idrott och lärande: Samhälle, kultur och specialisering
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Society, Culture and Specialization
Kurskod
IL216C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-04-16
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL215C Idrott och lärande: Rum, kropp och samhälle (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om och förmåga att problematisera relationen mellan skola, idrott och ungdomskultur. Studenten ska även vidareutveckla sin förmåga att arbeta med olika idrottsformer ur ett lärandeperspektiv med fokus på gymnasieskolan.
Innehåll
I kursen bearbetas och analyseras olika samhälleliga perspektiv på skola och på skolämnet idrott och hälsa. Vidare problematiseras relationen mellan skola, idrott och ungdomskultur. Särskilt fokus är på dans och bollspel varvid dessa kritiskt granskas och jämförs samt prövas och genomförs. I kursen behandlas även hur lärande kan utformas inom specialisering i skolämnet idrott och hälsa. Särskilt fokus är på analys av vald idrott utifrån skilda idrottsliga logiker, på kritisk granskning av dess uppbyggnad och karaktär, specifik teknik och taktik samt på kulturella och sociala aspekter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt använda samhällsvetenskapliga begrepp och teorier för att analysera och diskutera skolämnet idrott och hälsa
- identifiera problemställningar avseende relationer mellan skola, idrott och ungdomskultur
- analysera, planera och utföra dans och bollspel samt kritiskt granska och jämföra dessa med varandra
- kritiskt granska och analysera, samt utforma lärande i, specialisering inom vald idrott med fokus på dess specifika karaktär och sociala aspekter
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer, tillämpningar och grupparbete. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Artikel (Article), 5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 1.
Prov 2: Paper och laboration (Paper and Laboration), 5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 2 och 3.
Prov 3: Paper, muntlig presentation och laboration (Paper, Oral Presentation and Laboration), 5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos. (276 s)
Coakley, Jay (2017). Sports in Society: Issues and Controversies. Twelfth edition. Boston: MacGraw-Hill Higher Education. (s 2-77, 102-167, 512-532)
Ehn, Billy & Löfgren, Orvar (2012). Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups utbildnings AB. (172 s)
Engström, Lars-Magnus, Redelius, Karin & Larsson, Håkan. (2018). Logics of practice in movement culture: Lars-Magnus Engström’s contribution to understanding participation in movement cultures. Sport, Education and Society, 23(9), 892-904.
Lalander, Philip & Johansson, Thomas (2017). Ungdomsgrupper i teori och praktik. Femte upplagan. Lund: Studentlitteratur. (s 9-88, 255-278)
Larneby, Marie (2020). Vi och de andra: om idrott, genus och normer på en idrottsprofilerad högstadieskola. Diss. Malmö: Malmö universitet. (s. 24-40, 112-161)
Larsson, Håkan & Fagrell, Birgitta (2010). Föreställningar om kroppen - kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori. Stockholm: Liber (s 168-237, 268-310)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet - relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid.(Doktorsavhandling). Malmö: Holmbergs. (s 18-52, 65-68, 185-219)
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. (s. 17-23, 55-71, 113-189, 245-262).
Rönnbäck, Julia (2015). Det är väl typiskt tjejer: om basket, kropp och feminitet. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org. (s 12-37, 195-207)
Valfri litteratur, peer review granskade artiklar samt kompendier tillkommer motsvarande ca 400 sidor
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).