Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Idrott och lärande: Kroppsligt lärande och rörelseförutsättningar
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Physical Literacy and Prerequisites
Kurskod
IL209C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-04-29
Gäller från
2022-04-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL208C Idrott och lärande: Att bli lärare (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om människokroppens byggnad och funktion och om hur krafter påverkar kroppen i rörelse. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla kunskaper i grundläggande motorik, kroppsligt lärande och förmåga att analysera funktionella rörelsemönster i olika rörelseaktiviteter. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar förståelse för gymnastik och skridsko och hur lärandesituationer iscensätts och dokumenteras liksom säkerhetsaspekter och progression i samband med undervisning i idrott och hälsa.
Innehåll
I kursen studeras människokroppens byggnad och funktion med fokus på rörelseapparaten, hur olika krafter påverkar kroppen samt människokroppens anpassning till fysisk aktivitet. Vidare bearbetas ergonomi samt behandling och förebyggande av skador. Motorisk utveckling och kroppsligt lärande behandlas och systematisk observation och analys av rörelser genomförs. Gymnastik och skridsko tillämpas, lärandesituationer iscensätts, filmas, analyseras och diskuteras varvid metodisk progression och säkerhetsaspekter i samband med undervisning i idrott och hälsa belyses.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- med fokus på rörelseapparaten beskriva och redogöra för människokroppens byggnad och funktion, hur krafter påverkar kroppen samt analysera funktionella rörelsemönster
- på ett grundläggande sätt behandla och förebygga skador samt redogöra för och planera ergonomi i relation till skolämnet idrott och hälsa
- redogöra för och kontrastera olika teoretiska perspektiv på motorisk utveckling och kroppsligt lärande samt observera och iscensätta lärandesituationer för motorisk utveckling
- planera, organisera och genomföra lärandesituationer i idrottslärans former gymnastik och skridsko med utgångspunkt i motorisk utveckling och kroppsligt lärande samt analysera och kommunicera metodisk progression med digital teknik
- redogöra för säkerhetsaspekter i ämnet idrott och hälsa
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, portfolio, teamaktiviteter och föreläsningar. Enstaka tillfällen och dagar genomförs på andra platser och i andra miljöer och är obligatoriska. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: (1801) Salstentamen 6hp (Written Exam 6 credits)
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2
Prov 2: (2002) Salstentamen och seminarium 4hp (Written Exam and Seminar 4 credits).
I detta prov bedöms lärandemål 3.
Prov 3: (2003) Skriftligt arbete och laboration 5hp. (Paper and laboration 5 credits)
I detta prov bedöms lärandemål 4 och 5 genom digital portfolio och laboration.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på två av tre prov.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Behnke, Robert S. (2015). Anatomi för idrotten: fakta om rörelseapparaten. 2.uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker (320 s.)
Elbæk, Lars (2010). Læring ved Intervention med Digitale Værktøjer i Idrætslæreruddannelsen. Der er ikke noget så teoretisk som en udfordret praksis. Diss. Odense, Syddansk Universitet (kap. 1-2)
Ericsson, Ingegerd (2008). MUGI motoriklek med observationschema för förskola och skola. Uppsala: Kunskapsföretaget i Uppsala AB. (48 s.)
Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer. Malmö: Malmö högskola, Lärarutbildningen (s 11-90 och 191-198) (86 s.)
Karlsson, Jon. m.fl. (2011). Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering. SISU idrottsböcker, Idrottens förlag. (kap. 1-3) (55 s.)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red.) (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. 2. uppl. Stockholm: Liber (kap. 5, 6, 14) (16 s.)
McMorris, Terry (2014). Acquisition and performance of sports skills. Second edition. Chichester: Wiley-Blackwell. (kap. 1, 7, 8, 9) (150 s.) Tillgänglig via internet
Ravald, Christina (2008). Skridskoskolan skoj på is. Stockholm: SISU Idrottsböcker (56 s.)
Sigmundsson, Hermundur & Haga Monika (2004). Motorikk og samfunn. Oslo: SEBU Forlag (kap. 2) (17 s.)
Svenska gymnastikförbundet (2015). Metodik och teknik i matta och hopp. Stockholm: Svenska gymnastikförbundet (82 s.)
Wirhed, Rolf (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning. 4, utökade och omarb. uppl. Bjursås: Harpoon Publication (150 s.)
Kompendier och artiklar (ca 100 s.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.