Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Idrott och lärande: Anpassning till fysisk aktivitet
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Adaption to Physical Activity
Kurskod
IL207C
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-03-31
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL203C Idrott och lärande: Bedömningsprocesser och gestaltningsformer (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sina kunskaper i fysiologi, träningslära och biologisk utveckling samt sin förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt i skolsammanhang.
Innehåll
I kursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet, koordination och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära. Detta breda perspektiv behandlas såväl utifrån tillämpning som litteratur och vetenskapliga artiklar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara och resonera om väsentliga träningsfysiologiska begrepp samt beskriva deras bakomliggande fysiologiska förutsättningar
- beskriva träningsfysiologiska förändringar över tid, definiera träningsfysiologiska begrepp och identifiera dessa i praktiska situationer samt didaktisera kunskaperna i olika fysiska aktiviteter
- redogöra för barns och ungdomars biologiska mognad, identifiera och förklara hur tillväxt och utveckling påverkar enskilda organ och funktioner i kroppen
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, arbete i grupp, gruppdiskussioner, responsarbete samt praktisk tillämpning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.
Bedömningsformer
Examinationen utgörs av en individuell salstentamen.
För att lärandemål två ska kunna examineras krävs deltagande i fem laborationer i träningslära utifrån olika fysiska kvaliteter. Dessa ska vara gjorda och underlaget bearbetat före salstentamen. Instruktioner delges vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hallén, Jostein och Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker (368s)
Lännergren, Jan; Ulfendahl, Mats; Lundeberg, Thomas & Westerblad, Håkan (2007) Fysiologi. Lund: Studentlitteratur (valda delar, ca 150 s)
Artiklar och valfri litteratur tillkommer motsvarande ca 200 s.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.