Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Idrott och lärande: bedömningsprocesser och gestaltningsformer
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Assessment Processes and Forms of Expression
Kurskod
IL203C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-03-19
Gäller från
2012-03-19
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att använda idrottslärans former, med särskilt fokus på boll, dans och friluftsliv, som grund för individers lärande i heterogen undervisningsgrupp och i olika miljöer och situationer i skolan. I detta ingår att utveckla kunskaper om maktstrukturer i skolan och didaktiska implikationer. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kompetens i bedömning och betygsättning i relation till skolämnet idrott och hälsa.
Innehåll
I kursen behandlas frågor om hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling främjas med särskilt fokus på sociala kategorier som genus, klass och etnicitet samt funktionshinder. Med utgångspunkt i det pedagogiska ledarskapet behandlas läroplanen och andra styrdokument. Innehållet utgår från den vidgade lärarrollen med samverkan, utvärderingsformer, utvecklingssamtal, betyg och bedömning av elevers lärande i ämnet idrott och hälsa. I detta ingår belysning av idrotters och gruppers utveckling och grupprocesser. I kursen arbetar studenterna särskilt med dans, boll och friluftsliv där studenten planerar, organiserar, genomför och analyserar den tillämpade idrotten. Inför friluftsläger på annan ort genomförs livräddning, HLR och orientering i okänd terräng. Säkerhetsaspekter i undervisning i idrott och hälsa behandlas. I kursen ingår en intervjustudie med utgångspunkt i bedömningsfrågor kopplat till samhälleliga aspekter och läroplansteori.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- gestalta rörelser till musik och rytm med utgångspunkt i estetiska läroprocesser samt skapa, genomföra och värdera dans utifrån dansformens olika karaktärer som kultur, expressivitet och träning
- planera, genomföra och värdera olika bollspelsformer utifrån dess olika karaktärer, taktiska disposition och möjlighet till kommunikation och deltagande
- organisera, genomföra och utvärdera ett läger i friluftsliv
- utföra livräddande åtgärder, orientera sig på ett säkert sätt i okänd terräng samt redogöra för säkerhetsaspekter i samband med undervisning i idrott och hälsa.
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling främjas
- identifiera och beskriva maktstrukturer och relatera dessa till genus, socioekonomi, etnisk mångfald, generation och funktionshinder samt diskutera konsekvenserna av dessa i didaktiska situationer i idrottslärans former
- med utgångspunkt i läroplanen och kursplanen för ämnet idrott och hälsa, konstruera ett bedömningsunderlag som kan användas för att ge återkoppling i den aktuella lärandesituationen samt för att bedöma och ge omdöme om den enskilda elevens utveckling
- utforma, genomföra och tolka data från en intervjustudie om lärares uppfattningar om bedömning och betygssättning samt kunna relatera till samhälleliga aspekter och läroplansteori
- diskutera individers och gruppers utveckling och deras ömsesidiga förhållande, samt kunna reflektera kring grupprocesser och i samband med detta kunna använda adekvat terminologi
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier och föreläsningar. I kursen genomförs ett friluftslivsläger på annan ort under 3-4 dagar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Examinationen består av tre delar. I den första delen iscensätter studenten dans, bollspel och friluftsliv samt dokumenterar och diskuterar dessa formers inre logik i en individuell text. I detta ingår även att 1/redogöra för hur formerna kan användas för att stödja lärande i en heterogen undervisningsgrupp, 2/diskutera hur bedömning och omdömen kan utformas 3/reflektera kring grupprocesser med särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa 4/ presentera en lokal pedagogisk planering som svarar mot styrdokumenten.
I den andra delen producerar studenten, med utgångspunkt i en egen intervjustudie, en reflekterande text om idrott och bedömning relaterad till samhälleliga aspekter och läroplansteori.
I den tredje delen genomför studenten livräddning, HLR och orientering i okänd miljö samt presenterar i en individuell skriftlig säkerhetstest olika säkerhetsaspekter i samband med undervisning i idrott och hälsa.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Aitchison, Cara C. (Ed.) (2007). Sport & Gender Identities. Masculinities, Femininities and Sexualities. London: Routledge (valda delar, 160 s)
Björnsson, Mats (2005). Kön och skolframgång: tolkningar och perspektiv. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (63 s). Tillgänglig på internet:
http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_form-submit/true/_rp_publdbExternal_action/publicationSearch
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2007). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (valda delar, ca 100 s)
Buckhoj Lago, Lena (2000) Utvecklingssamtalet: perspektiv och genomförande. Stockholm: Gothia (valda delar, 70 s).
Butler, Joy I. (2006) Curriculum constructions of ability: enhancing learning through Teaching Games for Understanding (TGfU) as a curriculum model. Sport, Education and Society, 11:3, s s243-258
Dunning, Eric & Norbert, Elias (1966). Dynamics of Group Sports with Special Reference to Football. The British Journal of Sociology, Vol. 17, No. 4 , dec. (s 388-402) (14 s)
Eigard, Stig & Siggard, Peter (2001). Boldbasis: en praktisk handbog. Köpenhamn: Forlaget Hovdeland (valda delar 15s)
Ekberg, Jan-Eric (2009). Mellan fysisk bildning och aktivering – En studie av ämnet idrott och hälsa i skolår 9. Malmö: Holmbergs (valda delar, 30 s)
Eriksson, Charli & Nyberg, Marie (2009). Dans i skolan – en kartläggning av dansverksamhet i den svenska skolan. Delrapport 9. Örebro: NCFF. (ca 30 s).
Fibæk Laursen, Per (2005). Didaktik och kognition: en grundbok. Stockholm: Liber (valda delar, ca 100 s)
Flintoff, Anne & Scraton, Sheila (Eds.) (2001). Gender and Sport: A Reader. London: Routledge (valda delar, 150 s)
Gratton, Chris & Jones, Ian (2004). Research methods for sport studies. London: Routledge (valda delar, ca 50 s)
Jönsson, Kutte (2007). Idrottsfilosofiska introduktioner. Malmö: Idrottsforum.org. (valda delar, ca 100 s)
Kirk, David, MacPhail, Ann. (2002). Teaching Games For Understanding and Situated Learning: Rethinking the Bunker-Thorpe Model. Journal of Teaching in Physical Education, 21 (2) January, s 177-192.
Kirk, David; Macdonald, Doune & O’Sullivan, Mary (Eds.) (2006). The Handbook of Physical Education. Section VI. Difference and diversity in physical education. London: Routledge (valda delar, ca 100 s)
Linde, Göran (2006). Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (131 s)
Londos, Mikael (2010). Spelet på fältet – Relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid. Malmö: Holmbergs (valda delar, 15 s)
Lundvall, Suzanne & Meckbach, Jane (2007). Tid för dans. I: Håkan Larsson & Jane Meckbach (red.) Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (s 103-119) (16 s)
Myndigheten för skolutveckling (2007). Idrott och hälsa - en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. (60 s). Finns tillgänglig på hemsidan för Myndigheten för skolutveckling
Myndigheten för skolutveckling (2007). Individuella utvecklingsplaner, information och filmer. Tillgänglig på internet:
http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/individuella_utvecklingsplaner/
Ravn, Susanne. (2001). Kroppen som materiale – om dans i praksis. Odense: Odense universitetsförlag (144 s)
Redelius, Karin (2009). Genus och skolframgång i ämnet idrott och hälsa. I: Svensk idrottsforskning nr. 18
Ronglan, Lars Tore. (2008). Lagspil, læring og ledelse. Oslo: Akilles forlag (valda delar 15 s)
Ronglan, Lars Tore; Haling, Anders & Teng, Gunnar (red.) (2009). Ballspill over grenser – skandinaviske tilnærminger till læring og utvikling. Oslo: Akilles (valda delar, 15 s)
Skolverket, Likvärdig bedömning och betygsättning. Allmänna råd och kommentarer. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se
Skolverket, NU-03 Idrott och hälsa, tre rapporter
1. Idrott och hälsa, ämnesrapport till rapport 253 (NU-03) (170 s)
Tillgänglig på internet:
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1440
Skolverket kursplaner och betygskriterier. Tillgänglig på internet:
http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2007). Foundations of Sport and Exercise Psycholog. (4th Ed.) Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers (valda delar, ca 150 s)
Valbar litteratur (200 s)
Björnsson, Mats (2005). Kön och skolframgång: tolkningar och perspektiv. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (63 s). Tillgänglig på internet:
http://www.skolutveckling.se/publikationer/sokochbestall/_pid/publdbExternal/_rp_publdbExternal_form-submit/true/_rp_publdbExternal_action/publicationSearch
Dunning, Eric & Coakley, Jay (Eds.) (2000). Handbook of Sport Studies. London: SAGE (570 s)
Fundberg, Jesper (2003). Kom igen gubbar. Om pojkfotboll och maskuliniteter. Stockholm: Carlssons Bokförlag (216 s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red.) (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (valda delar, ca 50 s)
Lundvall, Suzanne (2006). It´s really about understanding human beings…” – exploring PE-teachers` perception of working in multicultural schools (12 s). Tillgänglig på internet:
http://www.idrottsforum.org/articles/lundvall/lundvall060517.pdf
Mitchell, Stephan (2003). Sport foundations for elementary physical education: a tactic games approach. Champaign IL: Human Kinetics (184 s)
Myndigheten för skolutveckling (2007). Idrott och hälsa - en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. (60 s). Tillgänglig på hemsidan för Myndigheten för skolutveckling.
Myndigheten för skolutveckling (2007). Individuella utvecklingsplaner, information och filmer. Tillgänglig på internet:
http://www.skolutveckling.se/innehall/kunskap_bedomning/individuella_utvecklingsplaner/
Patel, Runa & Davidsson, Bo (2003). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur (149 s)
Selghed, Bengt (2004). Ännu icke godkänt: lärares sätt att erfara betygssystemet och dess tillämpning i yrkesutövningen. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola. (Malmö studies in educational sciences, 15) (230 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.