Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Idrott och lärande: kroppsligt lärande, kommunikation och rörelseförutsättningar
Engelsk benämning
Sport Science and Education: Physical Literacy, Communication and Exercise Prerequisites
Kurskod
IL202C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-10-26
Gäller från
2012-11-12
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om människokroppens byggnad och funktion och om hur krafter påverkar kroppen i rörelse samt förståelse för barns och ungas motoriska utveckling i relation till olika rörelseaktiviteter och lek. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla förmåga att analysera funktionella rörelsemönster i den atletiska formen. Vidare syftar kursen till att studenterna tillägnar sig förståelse för barns och ungdomars språk och kommunikation samt hur språklig förmåga utvecklas i funktionella sammanhang och hur ett gynnsamt motivationsklimat kan utvecklas för att främja elevernas lärande.
Innehåll
I kursen behandlas människokroppens byggnad och funktion med fokus på rörelseapparaten samt hur olika krafter påverkar kroppen och människokroppens anpassning till fysisk aktivitet. Barns och ungas motorik och perception studeras i relation till grundläggande lek- och rörelseaktiviteter och systematisk observation och analys av rörelser genomförs. Den atletiska formen tillämpas och lärandesituationer iscensätts och diskuteras. Barn och unga från olika miljöer och kulturer möts, kommunicerar och utvecklar språkliga förmågor genom att delta i sociala, idrottsliga praktiker. I kursen behandlas barns språkliga utveckling utifrån ett vidgat språkbegrepp med särskilt fokus på kroppsspråk, där även medias roll samt IKT som stöd för kommunikationsprocesser och för lärande diskuteras. I detta sammanhang diskuteras hur ett gynnsamt motivationsklimat kan utvecklas i undervisningen.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva teorier om lek och kroppsligt lärande och med utgångspunkt i didaktiska överväganden kunna utforma lärandemiljöer som främjar motorisk utveckling
- med utgångspunkt från tillämpning och observationer av gymnastik, skridsko och friidrott kunna analysera funktionella rörelsemönster samt beskriva hur krafter påverkar kroppen och hur kroppsligt lärande kan utformas
- beskriva och redogöra för människokroppens byggnad och funktion
- redogöra för hur barns och ungdomars språkliga förmåga utvecklas i funktionella sammanhang med särskilt fokus på kroppsspråk, samt kunna exemplifiera hur gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling i det praktiska pedagogiska arbetet
- redogöra för samband mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv samt exemplifiera hur ett gynnsamt motivationsklimat kan utvecklas för att främja elevernas lärande i det egna undervisningsämnet
- beskriva olika kommunikationsmöjligheter och -processer i idrotten samt kunna hantera IKT och bedöma hur IKT kan stödja lärarprofessionens kommunikationsprocesser inom ämnet idrott och hälsa
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Kursen bedöms i fyra delar där den första delen utgörs av att studenten gör didaktiska överväganden dels genom att studenten skriftligt beskriver teorier om kroppsligt lärande dels genom att koppla teorier om lek och motorisk utveckling till en systematiskt genomförd individuell observationsstudie i motorik.
Den andra delen består av en individuell skriftlig salstentamen där studenten redogör för människokroppens byggnad och funktion samt hur krafter påverkar kroppen.
Den tredje delen sker genom att studenten, självständigt gör en videoanalys, utifrån egen tillämpning i skridsko, friidrott eller gymnastik samt reflekterar över såväl det egna lärandet som didaktiska övervägande baserat på teori om kroppsligt lärande.
Den fjärde delen, mål fyra till sex, bedöms genom en multimodal redovisning i grupp samt en reflekterande text skriven i par.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Behnke, Robert S. (2008). Anatomi för idrotten: fakta om rörelseapparaten. (1. uppl). Stockholm: SISU idrottsböcker (valda delar, 150 s)
Elbæk, Lars (2010). Læring ved Intervention med Digitale Værktøjer i Idrætslæreruddannelsen. Der er ikke noget så teoretisk som en udfordret praksis. Diss. Odense, Syddansk Universitet (valda delar, ca 100 s)
Ericsson, Ingegerd (2008). MUGI motoriklek med observationschema för förskola och skola. Uppsala: Kunskapsföretaget i Uppsala AB. (48 s.) Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer. Malmö: Malmö högskola, Lärarutbildningen (s 11-90 och 191-198) (86 s)
Hallén, Jostein och Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker (valda delar)
Jensen, Mikael & Harvard, Åsa (2009). Leka för att lära. Lund: Studentlitteratur (kap.3, 5 och 10) (50 s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red.) (2007). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (valda delar, ca 50 s)
McMorris, Terry (2004). Acquisition and performance of sports skills. Hoboken, NJ: John Wiley (valda delar, ca 150 s)
Ravald, Christina (2008) Skridskoskolan skoj på is. Stockholm: SISU Idrottsböcker (56 s.)
Sigmundsson, Hermundur & Haga Monika (2004). Motorikk og samfunn. Oslo: SEBU Forlag (184 s)
Svenska gymnastikförbundet (2007). Metodik i matta och hopp. Stockholm: Svenska
gymnastikförbundet (82 s)
Whitehead, Margaret (2005). Physical Literacy A Developing Concept. British Philosophy of Sport Association. Elektronisk resurs (20 s)
Widlund, Håkan. m.fl. (2001). Friidrott för ungdom, 10-14 år. Farsta: SISU Idrottsböcker (valda delar, ca 130 s)
Widlund, Håkan. m.fl. (2003). Friidrott för ungdom, 14-17 år. Farsta: SISU Idrottsböcker (valda delar, ca 180 s)
Wirhed, Rolf (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning. 4., utökade och omarb. uppl. Bjursås: Harpoon publication (150 s)
Kompendier och artiklar (ca 50 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.