Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Idrott för grundlärare II
Engelsk benämning
Sport Science for Teachers in Primary Education
Kurskod
IF182F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2020-09-08
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet. Dessutom har kursen följande högskolekurser som förkunskapskrav: Godkända kurser: IF181F-Idrott för grundlärare I.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om och sin förståelse för hälsobegreppet samt sin förmåga att arbeta med hälsofrämjande strategier i ämnet idrott och hälsa i skolan. Kursen syftar även till att studenterna ska vidareutveckla sina kunskaper och sin förståelse för idrott, rörelse och fysisk aktivitet för att skapa kvalitativa lärandemiljöer. Kursen syftar också till ökad kunskap i och om idrottens olika former, där friluftsliv och dess betydelse för barn särskilt belyses.
Innehåll
I kursen diskuteras idrott, rörelse och fysisk aktivitet i relation till hälsa. Studenterna utvecklar sin förmåga i och problematiserar aktiviteter av olika karaktär i förhållande till personer, redskap och i vilket fysiskt rum de genomförs. Härvid diskuteras rörelselära samt teorier kring kroppsligt lärande. I kursen studeras också rörelsekommunikation och arbete med gestaltande former för utvecklande av kreativitet, fantasi och skapande förmåga. I kursen problematiseras även olika former av friluftsliv, värdet av dessa och hur man kan arbeta med friluftsliv för t.ex. hälsa och välbefinnande. Studenterna planerar, organiserar och genomför lärandesituationer i friluftsliv, dans, simning och orientering och lägger i detta sammanhang vikt vid traditionella kontra moderna hjälpmedel för orientering samt förståelse för rumsliga förhållanden. Särskilt beaktas barnets rättigheter och säkerhetsaspekter inom dessa områden.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för några grundläggande teorier om hälsa och grupprocesser samt beskriva samband mellan dessa och fysisk aktivitet
2. med adekvat terminologi beskriva grundläggande rörelser och rörelsemönster i idrott samt grundläggande teorier om kroppsligt lärande
3. planera ett hälsoprojekt i skolan respektive för ämnet idrott och hälsa, utifrån adekvat terminologi och teori
4. iscensätta lärandesituationer i idrottslärans former i olika idrottsliga rum, utifrån adekvat terminologi samt teorier om kroppsligt lärande med beaktande av säkerhetsaspekter
5. med säkerhet orientera i okänd miljö samt livrädda i vatten
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk gestaltning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag
Bedömningsformer
Kursen examineras med 4 prov:
Prov 1 Salstentamen, Skriftlig examination, 5 hp (Written Exam, 5 credits) (lärandemål 1 och 2).
Prov 2: Individuell muntlig och skriftlig examination, 3 hp, (Individual Oral and Written Exam, 3 credits), (lärandemål 3).
Prov 3: Tillämpad och skriftlig examination, 6 hp (Applied and Written Exam, 6 credits), (lärandemål 4).
Prov 4: Tillämpad examination, 1 hp (Applied Exam, 1 credit), (lärandemål 5).
För kursen gällande betygskriterier och obligatoriska moment meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på delkursen krävs betyget Väl Godkänd på tre av fyra prov.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Backman, Erik (2008). What is valued in friluftsliv within PE teacher education? Swedish PE teachers´ thoughts about friluftsliv analysed through the perspective of Pierre Bourdieu. Sport Education and Society, 13(1) (s 61-76)
Bergendahl, Lars & Strandell, Annika (2002). Sätt Sverige i rörelse. Förskolan/skolan. Stockholm: Statens Folkhälsoinstitut (64 s)
Brugge, Britta; Glantz Matz & Sandell Klas (2011). Friluftslivets pedagogik. Stockholm: Liber (260 s)
Eriksson, Charli & Nyberg, Marie (2009). Dans i skolan – en kartläggning av dansverksamhet i den svenska skolan. Delrapport 9. Örebro: NCFF (ca 30 s)
Gard, Michael (2003). Being someone else: Using dance in anti-oppressive teaching. Educational Review 55:2 (s 95-108) (13 s)
Gustafsson, Lars H (2009). Elevhälsa börjar i klassrummet. Lund: Studentlitteratur (165 s)
Junevik, Peter & Yttergren, Lotta (2007). Orienteringsteknik - Att lära ut från grön till gul nivå. Farsta: SISU Idrottsböcker (45 s.)
Langlo Jagtöien, Greta & Hansen, Kolbjörn (2000). I bevegelse. Oslo: Gyldendal (240 s)
Larsson, Håkan och Meckbach, Jane (red.) (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (280 s)
Lundegård, Ian; Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ami (2004). Utomhusdidaktik. Lund: Studentlitteratur (209 s)
McMorris, Terry (2004). Acquisition and performance of sports skills. Hoboken, NJ: John Wiley (valda delar, ca 150 s)
Nordlund, Anders & Rolander, Ingemar (2000). Lek, idrott och hälsa ute. Stockholm: Liber (220 s)
Regeringens proposition 2001/02:14. Hälsa, Lärande och Trygghet. (80 s)
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. Stockholm: SISU Idrottsböcker (168 s)
Wehlin, Anita (2015). Orientera i skolan. Stockholm: SISU idrottsböcker (84 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2007). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (4th ed). Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers (valda delar, ca 150 s)
Winroth, Jan & Rydqvist, Lars-Göran (2008). Hälsa & Hälsopromotion. Stockholm: SISU Idrottsböcker (217 s)
Wirhed, Rolf (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning. Harpoon publications, Örebro (150 s)
Artiklar tillkommer
Valfri litteratur tillkommer (ca 300 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).