Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Idrottens arenor
Engelsk benämning
Sport arenas
Kurskod
IF159F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2010-01-22
Gäller från
2010-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skapar en kunskapgrund rörande de arenatrender vi ser idag, från de storskaliga arenorna till de små näranläggningarna och andra rum för idrott i staden, vilka drivkrafterna är bakom dessa samt vilka effekter de kan få för idrotten, staden och dess invånare.
Innehåll
Under kursen arbetar studeten med att idetifiera och analyserar de arenatrender vi ser idag – från de storskaliga arenorna till de små näranläggningarna. Viktiga frågor är bland annat: Vilka är drivkrafterna bakom byggandet av olika typer av arenor, hur speglar de samhällsutvecklingen och vilka effekter kan de få för idrotten, staden och dess invånare? Därtill ses stadens olika miljöer, såsom grönområden och offentliga platser, som möjliga arenor för fysisk aktivitet och stadens planering analyseras utifrån detta. Kursen spänner över ämnen såsom city- och sport marketing, stadsplanering och vardagsstrategier för fysisk aktivitet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna definiera och skriftligt redogöra för olika typer av rum och arenor för idrott och fysisk aktivitet, utifrån såväl ett traditionellt- som ett förändringsperspektiv
- kunna i text presentera och reflektera kring idrottens rum och arenor ur såväl ett city-marketingperspektiv som ett invånarorienterat vardagsperspektiv
- kunna i text presentera och reflektera kring arenautveckling i relation till olika samhällsutvecklingstrender och utifrån effekter för idrotten, staden och dess invånare.
Lärandemål för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstarten.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, inlämningsuppgifter som bygger på litteraturstudier och individuella fältstudie. Kursen är nätburen vilket präglar arbetsformerna. Kursen innehåller två mötestillfällen då föreläsningar och seminarier ges.
Bedömningsformer
Den första delen av examinationen är kopplad till lärandemål ett och sker genom en hemtentamen.
Den andra delen av examinationen behandlar den samhälleliga kontext som arenautvecklingen är ett resultat av och sker genom en hemtentamen.
Den tredje delen av examinationen sker i form av en hemtentamen. Den omfattar, utifrån konkrekta arenaexempel, en analys av dels den samhällskontext som behandlats i tentamen ett och två, dels dess effekter. Inför denna tredje tentamen krävs att studenten samlar in eget empiriskt material.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Book; Karin & Bo Carlsson (red) (2008) Idrott och city marketing. Idrottsforum.org:s förlag, Malmö (231 s)
Book, Karin (2007) Arenors lokalisering, betydelse och användning. En studie av Handslaget finansierade arenor i Malmö. Handslaget FOU 2007:2. (ca 40 s.) Nedladdningsbar på: http://www.rf.se/templates/Pages/InformationPage_847.asp
Faskunger, Johan (2007) Den byggda miljön påverkan på fysisk aktivitet. En kunskapssammanställning för regeringsuppdraget ”Byggd miljö och fysisk aktivitet”. Statens Folkhälsoinstitut R 2007:3. (200 s.) Nedladdningsbar på: www.fhi.se
Moen, Olof (1992) Från bollplan till sportcentrum. Idrottsanläggningar i samhällsbyggande under 100 år. Byggforskningsrådet, Stockholm (81 s)
Artiklar på http://www.movium.slu.se (40 s)
Valbar litteratur omfattande 350 sidor som väljs i samråd med ansvarig lärare.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Kursen behandlar i viss utsträckning genus och etnicitet i förhållande till tillgänglighet till olika arenor för fysisk aktivitet. Miljöperspektivet tolkas brett och kursen behandlar såväl kulturmiljöperspektivet kopplat till den byggda miljön som ett naturmiljöperspektivet kopplat till bland annat grönyteplanering.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.