Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Sport, marknadsföring och varumärken
Engelsk benämning
Sport Marketing and Brands in Sport
Kurskod
IF139F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2012-03-14
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig en övergripande förståelse för de unika marknadsförutsättningar som gäller i sportens värld. Kursen syftar också till att studenterna skall inhämta kunskaper tillämpbara vid såväl marknadsföring av sport som genom sport.
Innehåll
Kursen är en helt nätbaserad profilkurs som sätter marknadsföring av sport och genom sport i fokus. Därvid studeras hur sporten har utvecklats till en viktig del av den växande underhållnings- och upplevelseindustrin och att allt fler aktörer vill associera sig med sporten, dess event och passionsvarumärken.
Kursen behandlar bland annat värdet av att bygga starka varumärken och varumärkesskydd, evenemangsmarknadsföring, citymarketing, sponsring, ambush marketing och corporate social responsibility.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara de unika förutsättningar som gäller vid marknadsföring av sport och genom sport
- redogöra för och analysera globaliseringens effekter inom sportmarknadsföring
- redogöra för varumärkesbyggande och självständigt kunna utföra varumärkesanalyser kopplade till sportens värld
Kriterier för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstart.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av självstudier, projektarbete, datorbaserade övningar enskilt och i grupp och diskussionsforum. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.Undervisningen, som kräver tillgång till persondator, sker helt via internet. Kursen löper på halvfart.
Bedömningsformer
Examination sker dels genom tre gruppuppgifter, där studenterna i PM-form besvarar frågeställningar som behandlar vart och ett av de tre lärandemålen, dels genom en individuell skriftlig hemtentamen relaterad till samtliga lärandemål.
Studenten äger rätt till fyra omtentamenstillfällen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Book, Karin och Carlsson, Bo (2008). Idrott och citymarketing. Idrottsforum.org förlag. (valda delar ca 100 s).
Schwarz, Eric and Jason Hunter.(2008) Advanced Theory and Practices in Sport Marketing. Elsevier. (480 s)
alternativt
Mullin, Bernard J: Stephen Hardy and William A Sutton. (2007) Sport Marketing Third Edition. Human Kinetic. (538 s)
Valda artiklar ur International Journal of Sports Marketing & Sponsorship (ca 50 s)
Referenslitteratur
Pitts, Brenda G. and David K. Stotlar. (2007) Fundamentals of Sport Marketing, Fitness Information Technology.
Smith, Aaron. (2009) .Introduction to Sport Marketing. Elsevier. (326 s)
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Studenternas ges tillfälle att kontinuerligt under kursen identifiera och reflektera över genus, miljö samt migration och etnicitet ur ett idrottsperspektiv och hur det i sin tur kan relateras till modern marknadsföring av sport och genom sport. Exempel på särskilt intressanta områden är utvecklingen inom sponsring, övrig betald reklam samt evenemangsmarknadsföring och arenautveckling. Begreppet hållbar utveckling inom idrotten lyfts fram.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.