Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Idrottspsykologi II
Engelsk benämning
Sports Psychology II
Kurskod
IF122F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-11-22
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IF121F Idrottspsykologi I (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska erhålla kunskap om, och förståelse för psykologiska faktorer och processer som påverkar individen och hur dessa kan tillämpas i idrottsutövandet, detta inkludera karriärövergångar, och idrottsskador samt en inventering av idrottspsykologiska interventioner. Kursen syftar vidare till att studenten på ett teoretiskt och praktiskt sätt ska kunna använda de kunskaper som utvecklas i ett uppsatsarbete i idrotten
Innehåll
Delkurs 1 behandlar olika problemområden inom idrotten utifrån ett psykologiskt perspektiv. Begreppet karriärövergångar problematiseras och diskuteras. Problematiken i samband med idrottsskador analyseras och diskuteras både utifrån ett individuellt perspektiv och ett ledar- och tränarperspektiv. I delkursen sker även en utveckling och uppföljning av prestationspsykologi i idrotten och dess mentala förutsättningar.
I delkurs 2 ges en översikt över grundläggande vetenskapliga arbetsmetoder och hur de kan tillämpas inom idrottspsykologin. Detta exemplifieras genom vetenskapliga artiklar inom området. Studenten producerar under handledning en uppsats utifrån ett problemområde inom idrottspsykologin, som väljs i samråd med ansvariga lärare.
Lärandemål
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1: Problemfokusering inom idrotten, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• beskriva begreppet karriärövergångar inom idrotten
• redogöra för psykologiska faktorer i samband med idrottsskador
• bedöma och utvärdera en idrottspsykologisk intervention på såväl individ- som gruppnivå
Delkurs 2: Uppsats, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• redogöra för grundläggande vetenskapliga arbetsmetoder med fokus på olika kvalitativa och kvantitativa metoder
• bedöma vad som krävs för val av metod i ett uppsatsarbete
• använda relevanta idrottspsykologiska teorier i ett uppsatsarbete
• bedöma vetenskapliga artiklar inom det idrottspsykologiska området
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av Föreläsningar, arbete i grupp och seminarier, praktisk tillämpning., utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examinationen av delkurs ett sker genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Delkurs två examineras genom ett individuellt uppsatsarbete.
God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.
För betyget VG i uppsatsarbetet i delkurs 1 krävs att studenten tydligt visar ett analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och modeller samt kan använda och utveckla egna och andras insikter för att reflektera och problematisera i sin skriftliga individuella inlämningsuppgift.
För betyget VG i uppsatsarbetet i delkurs 2 krävs att studenten tydligt visar ett analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och modeller samt kan använda och utveckla egna och andras insikter för att reflektera och problematisera.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
Henriksen, Kristoffer., Hansen, Jakob, & Hvid Larsen, Carsten (2019). Mindfulness and acceptance in sport. Routledge (252s.).
Lindwall, Magnus., Stenling, Andreas. & Weman Josefsson, Karin. (2019). Motivation inom träning, hälsa och idrott – ett självbestämmande perspektiv. Studentlitteratur AB. (416 s.).
Svartdal, F. (2005) Psykologins forskningsmetoder: En introduktion, Stockholm: Liber: (304s).
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2019) Foundations of Sport and Exercise Psychology. 7th Ed, Human Kinetics Publishers (680s.)
Kompendier och artiklar tillkommer motsvarande 300 s.
Valfri litteratur
Valfri litteratur väljs i samråd med undervisande lärare 200 sidor.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Perspektiven genus, miljö samt migration och etnicitet behandlas i samband med att studenterna i kursen identifierar och problematiserar relationer mellan idrottens olika aktörer i och i förhållande till olika typer av miljöer. Perspektivet hållbar utveckling belyses endast marginellt i kursen.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.