Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2012-09-03

Kursplan med gällandedatum 2012-09-03

Benämning

Omvårdnad vid diabetes A

Engelsk benämning

Diabetes Nursing A

Kurskod

HS662A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Fastställandedatum

2012-03-08

Gäller från

2012-09-03

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Legitimerad sjuksköterska.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Omvårdnad

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ges som fristående kurs och kan även ingå som valbar kurs i magister/ master examen.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna fördjupar sina kunskaper inom omvårdnad och medicinsk vetenskap med inriktning mot diabetesvård. Vidare syftar kursen till att studenterna erhåller kunskaper om metoder för preventivt arbete inom diabetesområdet.

Innehåll

Kursen innehåller en fördjupning av medicinsk vetenskap avseende diabetessjukdomens fysiologi och patofysiologi och behandlingsåtgärder, såsom farmakologisk behandling och livsstilsåtgärder. Aktuella författningar och nationella riktlinjer för diabetesvården utgör utgångspunkt för sjuksköterskans roll i diabetesteamet. Diabeteskomplikationer samt prevention och behandling av dessa belyses, både ur medicinskvetenskapligt, omvårdnads- och psykosocialt perspektiv.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. analysera problem utifrån ett medicinskt, vetenskapligt och omvårdnadsperspektiv hos individer med diabetes,
2. bedöma behov utifrån ett individuellt perspektiv avseende medicinsk vetenskap och omvårdnad relaterat till diabetessjukdomen,
3. identifiera riskfaktorer relaterat till diabeteskomplikationer, samt kunna föreslå relevanta preventiva insatser,
4. analysera planerad specifik individuell omvårdnad gällande patienter med diabetes utifrån ett omvårdnads-, medicinskt vetenskapligt, och psykosocialt perspektiv,
5. reflektera utifrån ett pedagogiskt perspektiv över hur individens egenvård och delaktighet i livsstil och farmakologisk behandling kan utformas, och
6. reflektera över sjuksköterskans roll i diabetesteamet med fokus på individen med diabetes.

Arbetsformer

Kursens pedagogiska grundsyn bygger på ett studentaktivt lärande med kunskapssökande, kritiskt tänkande och kreativ problemlösning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt enskilda studier.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-4 examineras med skriftlig hemtenamen. Lärandemål 1-6 examineras både skriftligt och muntligt med utgångspunkt från patientfall. Bedömningskriterier finns i kursens studiehandedning.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Agardh, C-D & Berne, C. (2009) Diabetes. Stockholm: Liber. 4. uppl. 504 s.
Björk Brämberg, E (2008). Att vara invandrare och patient i Sverige: ett individorienterat perspektiv. Avhandling. Växjö Universitet, 167 s.
Faskunger, J. (2003) Motivation för motion, hälsovägledning steg för steg. Stockholm: Elander Skogs Grafiska. 63 s.
Hanås, R. (2010). Typ 1 Diabetes hos barn, ungdomar och vuxna. Uddevalla: BetaMed. 363 s.
Klang-Söderkvist, B (2008)(red). Patientundervisning. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1-5. 114 s.
Läkemedelsverket Behandling av typ 2 diabetes. (2010) 9 s.
Polonsky, W. (2002) Diabetes hela livet. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1-3. 67 s.
Professional Association for Physical Activity: Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling. Kap 3-4, 23-24. 51 s.
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU): Intensiv glukossänkande behandling vid diabetes SBU-rapport nr 196. ISBN 978-97-85413-32-4. 52 s.
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) (2010). Mat vid diabetes. En systematisk litteraturöversikt. Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering
SBU-rapport nr 201.
SBU (2009). Egna mätningar av blodglukos vid diabetes utan insulinbehandling. En systematisk litteraturöversikt. Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU). SBU-rapport nr 194. 23 s.
Socialstyrelsen (2010) Nationella riktlinjer för diabetesvården. 201 s.
Socialstyrelsen (2011) Kost vid diabetes. En vägledning till hälso- och sjukvården. 32 s.
Svensk förening för sjuksköterskor i diabetesvård: Kompetensbeskrivning och förslag till utbildning för legitimerad sjuksköterska med specialisering i diabetesvård. 15 s.
Wikblad K (red). Omvårdnad vid diabetes. Lund: Studentlitteratur. Senaste upplagan. 360 s.
Vetenskapliga artiklar.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att formativ och summativ kursutvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Återkopplingen görs skriftligt på kursens hemsida eller muntligt under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgänglig på kursens hemsida.