Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Utvärdering inom evidensbaserad omvårdnad
Engelsk benämning
Assessment in Evidence Based Nursing
Kurskod
HS621D
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-08-15
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap, eller närliggande huvudämne av relevans för en hälso-och sjukvårdskontext, inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Omvårdnad mastersprogram. Kursen kan även ges som fristående kurs och kan ingå i examensfordringarna för magister- eller mastersexamen inom huvudområdet omvårdnad.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten inhämtar kunskap och färdigheter i att genomföra och framställa ett evidensbaserat kunskapsunderlag inom omvårdnadsområdet samt utvecklar förståelse för hur ett sådant underlag kan tillämpas.
Inom ramen för kursen presenteras en introduktion till evidensbaserad hälso- och sjukvård i allmänhet och inom omvårdnad i synnerhet. Principerna för att genomföra en systematisk litteraturstudie med utvärderande perspektiv av forskning belyses och tillämpningar av evidensbaserade kunskapsunderlag diskuteras.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. formulera en vetenskaplig frågeställning relevant för en systematisk litteraturstudie inom omvårdnadsområdet,
2. tillämpa metoder för insamling, kritisk värdering samt syntes av studier, och
3. kritiskt värdera och resonera kring tillämpning av evidensbaserade kunskapsunderlag i ett omvårdnadssammanhang.
Arbetsformer
Undervisningen har fokus på studentaktiva arbetsformer och studentens möjlighet att inhämta kunskap över kursens gång via deltagande i föreläsningar, grupparbete, seminarier, helpdesktillfällen samt via enskilda studier. Föreläsningar och grupparbeten varvas med enskilda studier och färdigställande av ett individuellt paper som bearbetas i seminariegrupper (lärandemål 1-3). I seminarierna diskuteras studentens paper och studenten tränar att ställa kritiska frågor och ge återkoppling utifrån att kritiskt värdera inlämnade paper (lärandemål 1-2). Vidare finns möjlighet att delta i helpdesktillfälle där enskilda studenters frågor kring att hitta lösningar i pågående arbete gemensamt diskuteras och kritiskt värderas (lärandemål 1-3). Kursdeltagarna ansvarar för att allt skriftligt material finns tillgängligt via kursens elektroniska lärplattform inför seminarium och examination.
Bedömningsformer
Bedömningen baseras på färdigställande av ett individuellt paper (lärandemål 1-3) som är en systematisk litteraturstudie vilken presenteras, kritiskt värderas och försvaras i ett examinationsseminarium utifrån sedvanligt förfarande vid opponent- och respondentskap (lärandemål 3). Fokus vid bedömning av paper berör studentens förmåga att i texten förmedla metodstringens och läsbarhet på ett relevant och tydligt vis utifrån överensstämmelse med formerna för en utvärderande systematisk litteraturstudie. Fokus vid bedömningen av opponentskap berör studentens förmåga att framföra i sammanhanget väsentlig kritik avseende svagheter och styrkor i granskat paper samt skapa dialog med respondenten. Specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen. För studenter som ej godkänts görs omarbetning utifrån examinators anvisningar (komplettering av paper och skriftlig inlämningsuppgift avseende opponentskap) och förnyad bedömning sker.
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget godkänd på paper och opponentskap. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på paper.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
DiCenso A, Guyatt G, Ciliska D, (2005) Evidence-Based Nursing. A Guide to Clinical Practice. St Louis: Elsevier Mosby. 640 s.
Edberg A-K, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J (2021) (red.) Omvårdnad på avancerad nivå. Kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden (2:a uppl). Lund: Studentlitteratur. Ca 94 av 595 s.
Greenhalgh T, (2012) Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter – grunden för en evidensbaserad vård. Lund: Studentlitteratur. 309 s. Alternativt Greenhalgh T, (2019) How to read a paper – The basics of evidence-based medicine and healthcare (6th edition). Oxford, UK: Wiley Blackwell. 288 s.
Nordenström J, Edgren G, (2019) Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår. Stockholm: Karolinska University Press. 106 s. (eller senare upplaga)
SBU, (2020) Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården och insatser i socialtjänsten: en metodbok. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU). 149 s.
Willman A, Bahtsevani C, Nilsson R, Sandström B, (2016) Evidensbaserad omvårdnad en bro mellan forskning och klinisk verksamhet. (4:e uppl.) Lund: Studentlitteratur. 186 s.
Det tillkommer vetenskapliga artiklar samt litteratur med relevans för inlämningsuppgifter och examinationsuppgift. ca 300 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.