Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Social innovation och entreprenörskap - förändringsarbete i välfärdssektorn
Engelsk benämning
Social Innovation and Entrepreneurship - Change Management in the Welfare Sector
Kurskod
HS179A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-06-11
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Kurser omfattande minst 90 hp i programutbildning inom det människobehandlande området.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som en valbar kurs i termin 5 i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet och ges även som fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kompetens att initiera och genomföra förändringsarbete i verksamheter inom välfärdssektorn.
Innehåll
Kursen innehåller tre teman. Ett är att identifiera och redogöra för exempel på social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn utifrån olika verksamheter och organisationsformer; exempelvis informationsteknologins tillämpning inom framtidens välfärdsektor. Ett annat tema fokuserar idégenerering och kreativa processer. Under det tredje temat belyses terminologi, begreppsbildning och handlingsstrategier i social innovation och entreprenörskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och redogöra för exempel på social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn,
2. utforma och kommunicera egna verksamhetsidéer inom välfärdssektorn,
3. redogöra för entreprenörskapets roll i förändringsarbetet med utgångspunkt från teorier om social innovation och entreprenörskap, och
4. analysera samband mellan individuell och organisatorisk utveckling.
Arbetsformer
Studenten arbetar under kursen med att utveckla och genomföra sin verksamhetsidé. Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och workshops. För att uppnå lärandemål 1 utarbetar studenten en skriftlig redogörelse med exempel på social innovation och entreprenörskap inom välfärdssektorn. Lärandemål 2 uppnås genom att studenten utformar en egen verksamhetsidé som innehåller utveckling av en projekt-, verksamhets- eller affärsplan inom välfärdssektorn. Lärandemål 3 och 4 stöds genom att studenten diskuterar entreprenörskapets roll och individuell/organisatorisk utveckling vid seminarier.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom bedömning av en enskild skriftlig uppgift vid en workshop. Måluppfyllelsen av lärandemål 2 examineras som en enskild skriftlig och muntlig uppgift vid ett seminarium. Lärandemål 3 och 4 bedöms genom en enskild skriftlig uppgift. Lärandemål 2, 3 och 4 examineras dessutom genom en enskild skriftlig beskrivning av ett förändringsprojekt.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Berglund K, Johannisson B, Schwartz B (red.) (2012) Societal entrepreneurship: Positioning, Penetrating, Promoting. Cheltenham: Edward Elgar. 304 s.
Denvall V, Heule C, Kristiansen A (red.) (2011) Social mobilisering: en utmaning för socialt arbete. 1. uppl. Malmö: Gleerups utbildning. 238 s.
Landström H, (2005) Entreprenörskapets rötter. 3., [omarb.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 159 s.
Westlund P, (2015) Att vända en verksamhet: från ett patogent till ett salutogent arbetssätt. 1. uppl. Stockholm: Gothia Fortbildning. 151 s.
Wigren-Kristoferson C, Spånberg A, (2012) Entreprenörskola – en lärobok. Stockholm: Tillväxtverket. 136 s.
Vetenskapliga artiklar och webbaserat material tillkommer om ca 300 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.