Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Arbetsinriktad rehabilitering
Engelsk benämning
Work-related rehabilitation
Kurskod
HS153A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Inrättandedatum
2007-11-21
Fastställandedatum
2023-10-11
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Innehåll
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper om rehabiliteringsinsatser för människor i yrkesverksam ålder, utifrån individ-, professions- och samhällsnivå från ett tvärvetenskapligt perspektiv.
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Kursen behandlar grundläggande lagar och förordningar som berör den enskilda människans situation vid arbetsinriktad rehabilitering. Rehabiliteringsarbetets olika delar belyses liksom förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete och olika rehabiliteringsaktörers insatser. Därutöver diskuteras i kursen kopplingen mellan arbetslinjen och arbetsförmåga och hur individen som befinner sig i arbetsinriktad rehabilitering påverkas av denna koppling.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva arbetsinriktad rehabilitering och förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete utifrån tillämpbara lagar och förordningar,
2. redogöra för arbetssätt, metoder och modeller i olika delar av rehabiliteringsarbetet,
3. förklara kopplingen mellan begreppen arbetslinjen, arbetsförmåga och arbetsinriktad rehabilitering, och
4. problematisera rehabiliteringsarbetets olika delar på individ-, professions- och samhällsnivå.
Delkursens arbetsformer
Kursen är en internetbaserad distansutbildning där studenterna bedriver självstudier för att uppnå lärandemålen. Lärandemål 1-4 tränas genom att studenten tar del av skrivna eller inspelade föreläsningar, egna studier och diskussionsforum. Lärandemål 1 tränas dessutom genom att studenterna lämnar in två skriftliga uppgifter. Den första obligatoriska uppgiften består i att studenterna tar del av en film och utifrån den och kurslitteraturen diskuterar förhållandet mellan arbetsförmåga och arbetsmiljö och förebyggande arbetsmiljöarbete. Uppgiften bedöms formativt av lärare och medstudenter. Den andra obligatoriska uppgiften består av att använda och resonera kring socialförsäkringsrätten på ett case. Uppgiften bedöms formativt av lärare. Vid eventuell frånvaro i samband med obligatoriska moment ska i samråd med examinator en ersättningsuppgift göras i form av skriftlig inlämningsuppgift.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom bedömningen av två skriftliga individuella inlämningsuppgifter där den ena berör förebyggande arbetsmiljöarbete. Fokus i bedömningarna av uppgifterna ligger på studentens förmåga att beskriva, reflektera över och använda tillämpbara lagar och förordningar. Lärandemål 2, 3 och 4 examineras genom individuell bedömning av en skriftlig hemtentamen. Fokus ligger på studentens förmåga att förklara, redogöra för och reflektera över begrepp och modeller samt studentens förmåga att problematisera och reflektera över rehabiliteringsinsatser på olika nivåer. Enskilt hemprov och obligatoriska uppgifter utgör underlag för bedömningen. Bedömningskriterier för examinationen finns i studiehandledningen.
För att bli godkänd på delkurs 1 krävs betyget godkänt på skriftlig individuell hemtentamen, samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. För betyget väl godkänt krävs väl godkänt på det skriftlig individuell hemtentamen, samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
2. Problemområden och perspektiv, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas den enskildes egenupplevda situation vid rehabilitering, bemötandets betydelse och olika aktörers samverkan. Därutöver inhämtas kunskap om vad ett intersektionellt perspektiv på funktionshinder och rehabilitering kan innebära. Vidare belyses stress i arbetslivet, arbete med stöd, psykiatrisk rehabilitering samt den alternativa arbetsmarknaden.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. analysera problematiken kring flerprofessionell samverkan vid arbetsinriktad rehabilitering,
2. beskriva individens upplevelser och livsförändringar utifrån ett helhetsperspektiv och med denna utgångspunkt planera en rehabilitering,
3. identifiera olika problemområden och därav följande konsekvenser för rehabiliteringsprocessen, analysera dessa och ge förslag på relevanta lösningar, och
4.identifiera aktörer på den alternativa arbetsmarknaden.
Delkursens arbetsformer
Kursen är en internetbaserad distansutbildning där studenterna bedriver självstudier för att uppnå lärandemålen. Lärandemål 1-4 tränas genom att studenten tar del av skrivna eller inspelade föreläsningar, egna studier och diskussionsforum. Dessutom arbetar studenterna med en individuell, skriftlig obligatorisk inlämningsuppgift som ges en formativ bedömning av lärare och medstudenter för att träna lärandemål 2. För att träna lärandemål 4 söker även studenterna upp information om en verksamhet inom den alternativa arbetsmarknaden som de presenterar och diskuterar skriftligt. Denna bedöms formativt av medstudenter. Vid eventuell frånvaro i samband med obligatoriska moment ska i samråd med examinator en ersättningsuppgift göras i form av skriftlig inlämningsuppgift.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1, 2 och 3 examineras genom individuell bedömning av en skriftlig hemtentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att utifrån ett helhetsperspektiv beskriva och analysera individers livsförändringar, identifiera olika problemområden och diskutera möjliga rehabiliteringsinsatser vid sjukdom eller funktionsnedsättning. Lärandemål 2 examineras genom en individuell, skriftlig inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva och analysera individers upplevelser och livsförändringar vid sjukdom eller funktionsnedsättning. Lärandemål 4 examineras genom en individuell, skriftlig inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att identifiera och presentera aktörer på den alternativa arbetsmarknaden. Enskilt hemprov och obligatoriska uppgifter utgör underlag för bedömningen. Bedömningskriterier för examinationen finns i studiehandledningen.
För att bli godkänd på delkurs 2 krävs betyget godkänt på det skriftliga individuella arbetet, samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. För betyget väl godkänt krävs väl godkänt på det skriftliga individuella arbetet, samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
För att blir godkänd på hela kursen krävs minst godkänt på båda delkurserna. För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänt på båda delkurserna.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7.5 hp
Arvidsson E, (2019) Socialförsäkringsrätt – vid funktionsnedsättning och sjukdom. Malmö: (3 uppl) Gleerups Utbildning AB. 190 s.
Danermark B, Gustafsson J, Norstedt M, Flyckt, (2021) Forskning i korthet: Tillgängligt arbetsliv. Stockholm: Forte. Finns tillgänglig på weben. 8 s.
Ekberg K, (Red) (2014) Den relativa arbetsförmågan: teoretiska och praktiska perspektiv (1:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. 90 s.
Gustafsson J, (2014 ) Supported employment i en svensk kontext : förutsättningar när personer med funktionsnedsättning når, får och behåller ett arbete. Diss. (sammanfattning) Örebro: Örebro universitet. Finns tillgänglig på weben. 98 s.
Günzel M, Zanderin L, (2012) Arbetsmiljörätt och rehabilitering (3. uppl.). Malmö: Liber. 176 s.
Lanstad B J, Vinberg S (2023) Rehabilteringsvetenskap. Perspektiv och aktörer och strategier för hälsa och arbetslivet. Lund. Studentlitteratur. 200 s
Aktuell lagtext, arbetsmaterial offentliga utredningar och forskningsrapporter tillkommer. 400 s.
2. Problemområden och perspektiv, 7.5 hp
Bakker AB, Demerouti E, (2014) Job Demands – Resources – Introduction
I Chen PY, Cooper CL (2014) Work and Wellbing. Oxford: Wiley Blackwell. (Finns elektroniskt på BIT-MAU) 28 s.
Ekberg K, (Red) (2014) Den relativa arbetsförmågan: teoretiska och praktiska perspektiv (1:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. 80 s
Lanstad B J, Vinberg S (2023) Rehabilteringsvetenskap. Perspektiv och aktörer och strategier för hälsa och arbetslivet. Lund. Studentlitteratur. 200 s
Norstedt M, (2019) Work and Invisible Disabilities: Practices Experiences and Understandings of NonDisclosure. Scandinavian Journal of Disability Research, Vol. 21, nr 1, s. 14-24. 10 s
Olofsson J, Wikström F, (Red) (2018) Unga inför arbetslivet - om utanförskap, lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
Stressforskningsinstitutet, (2020) Arbetsorganisation och hälsa. Två modeller för psykosociala arbetsmilöforskning Stressforskningsinstitutets temablad. Finns tillgänglig på weben . 100 s.
Aktuellt arbetsmaterial och forskningsrapporter tillkommer ca 300 s,
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.