EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2015

Kursplan våren 2015

Benämning

Arbetsinriktad rehabilitering

Engelsk benämning

Work-related rehabilitation

Kurskod

HS153A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2015-01-19

Fastställandedatum

2014-11-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Fristående kurs.

Syfte

Kursen syftar till att ge ett brett tvärvetenskapligt perspektiv på rehabiliteringsinsatser för människor i yrkesverksam ålder, utifrån individ-, professions- och samhällsnivå.

Innehåll

Kursen består av två delkurser:
Delkurser

1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7.5 hp

Delkursens innehåll

Delkursen inleds med en orientering om grundläggande lagar och förordningar som berör den enskilda människans situation vid arbetsinriktad rehabilitering. Därefter analyseras rehabiliteringsarbetets olika delar, förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete och olika rehabiliteringsaktörers insatser.
Vissa moment inriktas på tillämpningsövningar i fallbeskrivningar.

Delkursens lärandemål

Efter genomgången delkurs skall studenten kunna:
- beskriva arbetsinriktad rehabilitering och förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete utifrån tillämpbara lagar och förordningar och
- redogöra för arbetssätt och metoder i olika delar av rehabiliteringsarbetet.

Delkursens arbetsformer

Undervisningen bedrivs som internetbaserad distansutbildning. Kunskaperna utvecklas självständigt genom i huvudsak skriva föreläsningar, litteraturstudier, material hämtat från nätet och diskussionsforum. Vissa individuella uppgifter och diskussionsforum är obligatoriska och ingår i examinationen.

Delkursens bedömningsformer

Delkurs examineras genom en enskild skriftlig examinationsuppgift. Studenterna skall dessutom delta i obligatoriska forumuppgifter på nätet.

2. Problemområden och perspektiv, 7.5 hp

Delkursens innehåll

Delkursen behandlar den enskildes egenupplevda situation vid rehabilitering, bemötandets betydelse och olika aktörers samverkan. Vidare berörs stress i arbetslivet, den alternativa arbetsmarknaden samt funktionshinder på arbetsmarknaden och i arbetslivet.
Vissa moment i båda delkurserna inriktas på tillämpningsövningar i fallbeskrivningar.

Delkursens lärandemål

Efter genomgången delkurs skall studenten kunna:
- analysera problematiken kring flerprofessionell samverkan vid arbetsinriktad rehabilitering,
- beskriva individens upplevelser och livsförändringar utifrån ett helhetsperspektiv och med denna utgångspunkt planera en rehabilitering, och
- identifiera olika problemområden och därav följande konsekvenser för rehabiliteringsprocessen, analysera dessa och ge förslag på relevanta lösningar.

Delkursens arbetsformer

Undervisningen bedrivs som internetbaserad distansutbildning. Kunskaperna utvecklas självständigt genom i huvudsak skriva föreläsningar, litteraturstudier, material hämtat från nätet och diskussionsforum. Vissa individuella uppgifter och diskussionsforum är obligatoriska och ingår i examinationen.

Delkursens bedömningsformer

Delkurs examineras genom en enskild skriftlig examinationsuppgift. Studenterna skall dessutom delta i obligatoriska forumuppgifter på nätet.

Lärandemål

Kursen består av två delkurser:
1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs skall studenten kunna:
- beskriva arbetsinriktad rehabilitering och förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete utifrån tillämpbara lagar och förordningar och
- redogöra för arbetssätt och metoder i olika delar av rehabiliteringsarbetet.
2. Problemområden och perspektiv, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs skall studenten kunna:
- analysera problematiken kring flerprofessionell samverkan vid arbetsinriktad rehabilitering,
- beskriva individens upplevelser och livsförändringar utifrån ett helhetsperspektiv och med denna utgångspunkt planera en rehabilitering, och
- identifiera olika problemområden och därav följande konsekvenser för rehabiliteringsprocessen, analysera dessa och ge förslag på relevanta lösningar.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs som internetbaserad distansutbildning. Kunskaperna utvecklas självständigt genom i huvudsak skriva föreläsningar, litteraturstudier, material hämtat från nätet och diskussionsforum. Vissa individuella uppgifter och diskussionsforum är obligatoriska och ingår i examinationen.

Bedömningsformer

Varje delkurs examineras genom en enskild skriftlig examinationsuppgift. Studenterna skall dessutom delta i obligatoriska forumuppgifter på nätet.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bülow P, Ekberg K, (2009) Avstämningsmötet som mötesplats och metod för återgång i arbete: ur ett kommunikativt perspektiv. Linköping: Institutionen för medicin och hälsa, Linköpings universitet. 115 s.
Danermark B, (2004) Samverkan – en fråga om makt. Örebro: Läromedia. 67 s.
Ekberg K, (red.)(2014) Den relativa arbetsförmågan: teoretiska och praktiska perspektiv. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 198 s.
Günzel M, Zanderin L, (2012) Arbetsmiljörätt och rehabilitering. 3. uppl. Malmö: Liber. 176 s.
Hall S, (2001) Det offentliga mötet: om etik, tilltro och bemötande på försäkringskassan. Lund: Bokbox. 120 s.
Hillborg H, (2010) Erfarenheter av rehabiliteringsprocessen mot ett arbetsliv – brukarens och de professionellas perspektiv. Diss. Örebro: Örebro universitet. 72 s.
Lindqvist R, Hetzler A, (Red.) (2004) Rehabilitering och välfärdspolitik. Lund: Studentlitteratur. 215 s.
Norstedt M, (2011) Berättelser om stroke och arbetsliv: att upptäcka styranderelationer. Diss. Lund: Lunds universitet, Sociologiska institutionen. 204 s.
Statens offentliga utredningar, 2009:89, Gränslandet mellan sjukdom och arbete. Arbetsförmåga/Medicinska förutsättningar för arbete/Försörjningsförmåga. 220 s.
Vahlne Westerhäll L, Bergroth A, Ekholm J, (red.) (2009) Rehabiliteringsvetenskap: rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv. 2., [omarb.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
Aktuell lagtext, arbetsmaterial, offentliga utredningar och forskningsrapporter tillkommer.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ och en summativ kursutvärdering genomförs enligt särskilda anvisningar som gäller för nätundervisning. Den formativa kursvärderingen sker i slutet av delkurs 1 och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Den summativa kursvärderingen sker i slutet av delkurs 2 och återkopplas till studenterna efter kursens slut samt delges de studenter som läser kursen vid nästkommande kurstillfälle.