Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Arbetsinriktad rehabilitering
Engelsk benämning
Work-related rehabilitation
Kurskod
HS153A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-12-16
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att ge ett brett tvärvetenskapligt perspektiv på rehabiliteringsinsatser för människor i yrkesverksam ålder, utifrån individ-, professions- och samhällsnivå.
Innehåll
Kursen inleds med en orientering om grundläggande lagar och förordningar som berör den enskilda människans situation vid arbetsinriktad rehabilitering. Därefter analyseras rehabiliteringsarbetets olika delar. Dessa är bland annat förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete, olika rehabiliteringsaktörers insatser och samverkan, den enskildes egenupplevda situation vid rehabilitering och bemötandets betydelse. Under kursen berörs vidare bland annat stress i arbetslivet, den alternativa arbetsmarknaden, funktionshinder på arbetsmarknaden och i arbetslivet. Vissa moment i kursen inriktas på tillämpningsövningar i fallbeskrivningar.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- beskriva arbetsinriktad rehabilitering och förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete utifrån tillämpbara lagar och förordningar,
- redogöra för arbetssätt och metoder i olika delar av rehabiliteringsarbetet,
- analysera problematiken kring flerprofessionell samverkan vid arbetsinriktad rehabilitering,
- beskriva individens upplevelser och livsförändringar utifrån ett helhetsperspektiv och med denna utgångspunkt planera en rehabilitering, och
- identifiera olika problemområden och därav följande konsekvenser för rehabiliteringsprocessen, analysera dessa och ge förslag på relevanta lösningar
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som internetbaserad distansutbildning. Kunskaperna utvecklas självständigt genom i huvudsak skriva föreläsningar, litteraturstudier, material hämtat från nätet och diskussionsforum. Vissa individuella uppgifter och diskussionsforum är obligatoriska och ingår i examinationen.
Bedömningsformer
Tentamen är en enskild skriftlig examinationsuppgift. Studenterna skall dessutom delta i obligatoriska forumuppgifter på nätet.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Antonson, S (2003). Stödets betydelse. Supported employment: i kampen för arbete och att bryta utsatthet. Skriftserien nr 71. Örebro: Örebro universitet. 180 s.
Arvidsson, E (2010). Socialförsäkringsrätt 2011. Kompendium. Senaste upplagan, 115 s.
Danermark, B (2005). Samverkan – en fråga om makt. LäroMedia Örebro AB. 67 s.
Günzel, M & Zanderin, L (2009). Arbetsmiljörätt och rehabilitering. Liber. 176 s.
Hall, S (2002). Det offentliga mötet. Lund: Bokbox Förlag. 120 s.
Lindqvist, R & Hetzler, A (2004). Rehabilitering och välfärdspolitik. Lund: Studentlitteratur. 215 s.
Runesson, I (2005). Liv, arbete och förändring. De första åren med kronisk ledgångsreumatism. Malmö: Harecpress. Finns på fil på hemsidan 160 s.
Sandvin, J (red., 2009). Arbete, sjukdom och moral – om sjukskrivning och vägen tillbaka till arbetet. Lund: Studentlitteratur. 220 s.
Socialdepartementet (2010) Gränslandet mellan sjukdom och arbete. Slutbetänkande av Arbetsförmågeutredningen, SOU 2009:89. Vissa delar läses enligt anvisningar. ca 220 s.
Vahlne Westerhäll, L. m fl (red.) (2009). Rehabiliteringsvetenskap. Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. 248 s.
Aktuella offentliga utredningar och forskningsrapporter.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ och en summativ kursutvärdering genomförs enligt särskilda anvisningar som gäller för nätundervisning. Den formativa kursvärderingen sker i mitten av kursen och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Den summativa kursvärderingen återkopplas till studenterna efter kursens slut samt delges de studenter som läser kursen vid nästkommande kurstillfälle.