Kursplan våren 2016
        
    
        Kursplan våren 2016
    
    Benämning
            Handikapprätt
        Engelsk benämning
            Legal Perspectives on Disability 15 ECTS
        Kurskod
            HS139A
        Omfattning
            15 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för hälsa och samhälle
        Fastställandedatum
            2015-06-09
        Gäller från
            2015-08-31
        Behörighetskrav
            Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
            Huvudområde
            Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
        Fördjupningsnivå
            
                G1N 
            
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Fristående kurs, nätbaserad.
        Syfte
        Kursen syftar till att ge ökad kunskap om de lagar och rättigheter som har betydelse för livsvillkoren för människor med funktionshinder. Den riktar sig till yrkesverksamma som arbetar med dessa frågor och till dem som har ett allmänt intresse av detta kompetensområde.
Innehåll
        Den nationella handlingsplanen för handikappolitiken är ett viktigt styrinstrument och utgör en grund för kursen. I kursen behandlas målen och intentionerna med social- och handikapplagar t.ex. socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, lagen om allmän försäkring, lag om handikappersättning och vårdbidrag samt tillämpningen av dessa. Därutöver görs en genomgång av diskrimineringslagstiftningen med fokus på personer med funktionshinder. Nationella riktlinjer samt internationella konventioner och riktlinjer inom handikappområdet belyses med utgångspunkt från mänskliga rättigheter.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- beskriva de styrmedel som har betydelse för livsvillkoren för människor med funktionshinder,
- identifiera gränsdragnings- och bedömningsproblematik mellan olika lagstiftning, av betydelse för området,
- ge exempel på hur mänskliga rättigheter präglar den aktuella lagstiftningen, policydokument och officiella anvisningar, t.ex. nationella handlingsprogrammet samt kunna utveckla ett resonemang om dessa frågor, och
- reflektera kring tillämpningen av dessa lagar och förordningar i konkreta fallbeskrivningar.
Arbetsformer
        Undervisningen bedrivs som IT baserad distansutbildning. Kunskaperna utvecklas självständigt genom i huvudsak skrivna föreläsningar, litteraturstudier, material hämtat från nätet, diskussion kring fallbeskrivningar och diskussionsforum.
Bedömningsformer
        Enskild skriftlig tentamen samt obligatorisk medverkan i diskussionsforum och övningsuppgifter på nätet.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Arvidsson E, (2015) Socialförsäkringsrätt – vid funktionsnedsättning och sjukdom. Gleerups Utbildning AB. 149 s.
Bergstrand B O, (2015) LSS: stöd och service till vissa funktionshindrade. [Ny, uppdaterad utg.] Helsingborg: Komlitt. 165 s.
Eneroth E, (Red.) (2014) Juridik för socialt arbete. 2. uppl. Malmö: Gleerups. 240 s.
Göransson H G, (2013) Diskrimineringslagen. 3., [uppdaterade] uppl. Stockholm: Norstedts juridik. 226 s.
Lindberg L, Grönvik L, (2011) Funktionshinderspolitik: en introduktion. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 183 s.
Staaf A, Zanderin L, (Red.) (2011) Mänskliga rättigheter i svensk belysning. 2., rev. och uppdaterade uppl. Malmö: Liber. 218 s.
Statens offentliga utredningar, 1999:21, Lindqvists nia: Nio vägar att utveckla bemötandet av personer med funktionshinder. Slutbetänkande av Bemötandeutredningen. Socialdepartementet. 150 s.
Vejde O, Olofsson L, (2015) Minilagbok för människor med funktionsnedsättning och deras anhöriga. 14. utg. Borlänge: Olle Vejde förlag. 90 s.
Aktuell lagtext, vetenskapliga artiklar, rättsfall arbetsmaterial tillkommer.
Kursvärdering
        Kursansvarig lärare ansvarar för att en kursvärdering genomförs enligt särskilda anvisningar som gäller för nätundervisning.