Kursplan hösten 2008
Kursplan hösten 2008
Benämning
Handikapprätt
Engelsk benämning
Legal Perspectives on Disability 15 ECTS
Kurskod
HS139A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnden vid Hälsa och Samhälle
Fastställandedatum
2010-07-01
Gäller från
2010-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs, nätbaserad.
Syfte
Kursen syftar till att ge ökad kunskap om de lagar och rättigheter som har betydelse för livsvillkoren för människor med funktionshinder. Den riktar sig till yrkesverksamma som arbetar med dessa frågor och till dem som har ett allmänt intresse av detta kompetensområde.
Innehåll
Den nationella handlingsplanen för handikappolitiken är ett viktigt styrinstrument och utgör en grund för kursen. I kursen behandlas målen och intentionerna med social- och handikapplagar t.ex. socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, lagen om allmän försäkring, lag om handikappersättning och vårdbidrag samt tillämpningen av dessa. Därutöver görs en genomgång av diskrimineringslagstiftningen med fokus på personer med funktionshinder. Nationella riktlinjer samt internationella konventioner och riktlinjer inom handikappområdet belyses med utgångspunkt från mänskliga rättigheter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- beskriva de styrmedel som har betydelse för livsvillkoren för människor med funktionshinder,
- identifiera gränsdragnings- och bedömningsproblematik mellan olika lagstiftning, av betydelse för området,
- ge exempel på hur mänskliga rättigheter präglar den aktuella lagstiftningen, policydokument och officiella anvisningar, t.ex. nationella handlingsprogrammet samt kunna utveckla ett resonemang om dessa frågor, och
- reflektera kring tillämpningen av dessa lagar och förordningar i konkreta fallbeskrivningar.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som IT baserad distansutbildning. Kunskaperna utvecklas självständigt genom i huvudsak skrivna föreläsningar, litteraturstudier, material hämtat från nätet, diskussion kring fallbeskrivningar och diskussionsforum.
Bedömningsformer
Enskild skriftlig tentamen samt obligatorisk medverkan i diskussionsforum och övningsuppgifter på nätet.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Arvidsson, E, Kompendium i socialförsäkringsrätt, (senaste upplagan), (ca120 s)
Brusén, P & Printz, A (senaste upplagan) Handikappolitiken i praktiken. Om den nationella handlingsplanen. Stockholm: Gothia. (216 s.)
Printz, A (senaste upplagan) Psykiskt funktionshindrades rättigheter – en handbok. Stockholm: Norstedts Juridik AB. (251 s.)
Staaf, A & Zanderin, L (red) (senaste upplagan) Mänskliga rättigheter i svensk belysning. Malmö: Liber. (218 s.)
SOU 1999:21. Lindqvists nia. Nio vägar att utveckla bemötandet av personer med funktionshinder. Slutbetänkande av Bemötandeutredningen. Socialdepartementet. (150 s.)
Vedje, O & Olofsson, L (senaste upplagan) Minilagbok för människor med funktionshinder. Borlänge: Olle Vedje Förlag. (90 s.)
Aktuell lagtext, vetenskapliga artiklar, rättsfall arbetsmaterial tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en kursvärdering genomförs enligt särskilda anvisningar som gäller för nätundervisning.