Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Tematisk högskolepedagogik, Akademiskt skrivande: Att arbeta med studenters skrivande
Engelsk benämning
Thematic University Pedagogy, Academic Writing: Working with Students’ Texts
Kurskod
HP624A
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-09-21
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Kandidatexamen motsvarande 180 högskolepoäng eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla sin kunskap om villkoren för studenters skrivande i akademin och om olika möjligheter att stödja studenter i deras skrivande. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska gränser på Malmö universitet.
Innehåll
Kursen behandlar olika perspektiv på hur man kan arbeta med studenters skrivande. Kursen tar upp skriv- och responsteorier, uppgiftsformuleringar och bedömningskriterier samt kursintegrerat skrivande. Kursen bygger på ett möte mellan erfarenhetsbaserad och forskningsbaserad kunskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna kunna
- kritiskt granska och ta ställning till olika förhållningssätt till studenters skrivande utifrån kursens innehåll
- diskutera och värdera olika pedagogiska former för utveckling av studenters skrivande utifrån kurslitteratur eller andra relevanta källor
- konstruera tydliga uppgiftsformuleringar i förhållande till de krav som ställs på studenters texter
- reflektera över skrivandet som redskap för lärande och kommunikation.
Arbetsformer
Arbetsformerna är litteraturstudier, seminarier, workshoppar och diskussioner. Arbetet sker både individuellt och i grupp.
Bedömningsformer
Examinationen består av två skriftliga inlämningsuppgifter och ett seminarium.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hoel, Torlaug Løkensgard (2010). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur. (257 s.)
Förutom angivet verk tillkommer valbar litteratur som väljs av kursdeltagaren i dialog med kursledarna.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.