Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2021-01-18

Kursplan med gällandedatum 2021-01-18

Benämning

Tematisk högskolepedagogik, Akademiskt skrivande: Att arbeta med studenters skrivande

Engelsk benämning

Thematic University Pedagogy, Academic Writing: Working with Students’ Texts

Kurskod

HP624A

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2020-09-21

Gäller från

2021-01-18

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen motsvarande 180 högskolepoäng eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Syfte

Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla sin kunskap om villkoren för studenters skrivande i akademin och om olika möjligheter att stödja studenter i deras skrivande. Utöver detta ska kursen bidra till att skapa kontaktytor över organisatoriska gränser på Malmö universitet.

Innehåll

Kursen behandlar olika perspektiv på hur man kan arbeta med studenters skrivande. Kursen tar upp skriv- och responsteorier, uppgiftsformuleringar och bedömningskriterier samt kursintegrerat skrivande. Kursen bygger på ett möte mellan erfarenhetsbaserad och forskningsbaserad kunskap.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna kunna
  • kritiskt granska och ta ställning till olika förhållningssätt till studenters skrivande utifrån kursens innehåll
  • diskutera och värdera olika pedagogiska former för utveckling av studenters skrivande utifrån kurslitteratur eller andra relevanta källor
  • konstruera tydliga uppgiftsformuleringar i förhållande till de krav som ställs på studenters texter
  • reflektera över skrivandet som redskap för lärande och kommunikation.

Arbetsformer

Arbetsformerna är litteraturstudier, seminarier, workshoppar och diskussioner. Arbetet sker både individuellt och i grupp.

Bedömningsformer

Examinationen består av två skriftliga inlämningsuppgifter och ett seminarium.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Hoel, Torlaug Løkensgard (2010). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur. (257 s.)
Förutom angivet verk tillkommer valbar litteratur som väljs av kursdeltagaren i dialog med kursledarna.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.