EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2017

Kursplan våren 2017

Benämning

Att handleda uppsatser och självständiga arbeten på grund- och avancerad nivå

Engelsk benämning

Supervising Theses and Independent Projects at First and Second Cycle

Kurskod

HP619A

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2017-02-15

Fastställandedatum

2017-02-15

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Examen på grundnivå eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin handledarkompetens i mötet med studenter som skriver uppsatser på grundläggande- och avancerad nivå.

Innehåll

I kursen behandlas handledning som en lärandeprocess med olika roller för handledare och studenter. Under kursen introduceras och bearbetas handledarrollens olika faser: komma igång, inspirera, återkoppla, bedöma och utvärdera. Vidare tar kursen upp utmaningar kring problemformulering, metodval, skrivprocessen, språkgranskning samt vad det innebär att handleda individuellt och i grupp.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten…
  • kunna förklara betydelsen av handledningsprocessen för och i vetenskapligt skrivande
  • kunna resonera om faktorer som påverkar interaktionen mellan handledare och handledd
  • kunna dokumentera, analysera och värdera autentiska handledningssituationer
  • kunna sätta in sitt uppdrag som handledare i relation till relevanta ramverk och styrdokument
  • visa förmåga att identifiera eget behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin handledarkompetens
  • kunna utarbeta olika strategier för likvärdig behandling av studenter, anpassad efter grupp och individ

Arbetsformer

Studierna sker både individuellt och i grupp och bygger på kollegial respons och granskning. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och diskussioner. I kursen används studenternas egna utmaningar och problem, vilka bedöms formativt. Malmö högskolas lärplattform används.

Bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig individuell, reflekterande inlämningsuppgift och ett seminarium i anslutning till denna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Brodin, Eva, Lindén, Jitka, Sonesson, Anders och Lindberg-Sand, Åsa (2016) Forskarhandledning i teori och praktik. Lund, Studentlitteratur. ca 150 sidor
Relevanta styrdokument för utbildning på grundläggande och avancerad nivå.
Övrigt utdelat material, ca 200 sidor

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).