Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Förvärvad högskolepedagogisk kompetens
Engelsk benämning
Acquired Pedagogical Qualifications for Higher Education
Kurskod
HP617A
Omfattning
3 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-04-26
Gäller från
2018-04-26
Behörighetskrav
Examen på grundnivå eller motsvarande samt dokumenterad erfarenhet av att arbeta som lärare i högre utbildning.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Syftet med kursen är att kursdeltagarna fördjupar sina högskolepedagogiska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Kursen vänder sig till lärare vid Malmö universitet.
Innehåll
Kursen fokuserar på uppdraget att vara lärare i högre utbildning. Temat för kursen utgörs av deltagarnas kunskaper och erfarenheter inhämtade genom högskolepedagogiskt arbete som till exempel kursutveckling, annat pedagogisk utvecklingsarbete, deltagande i högskolepedagogiska workshops med mera. Dessa erfarenheter belyses ur olika teoretiska perspektiv och värderas kritiskt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren:
- kunna redogöra för och värdera den egna pedagogiska erfarenheten i relation till tolkningen av läraruppdraget
- utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kunna reflektera över den egna pedagogiska kunskapsutvecklingen
- utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kunna diskutera läraruppdraget och undervisning vid Malmö universitet
Arbetsformer
Kursdeltagaren väljer arbetsformer i samråd med examinator.
Bedömningsformer
Kursdeltagaren väljer form för att visa måluppfyllelse i samråd med examinator. Av examinationsformen ska framgå hur den beprövade erfarenheten är dokumenterad, delad och prövad i ett kollegialt sammanhang.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteratur väljs av kursdeltagaren i samråd med kursdeltagare (max 500 sidor).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.