Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Historia och lärande: Perspektiv på historia
Engelsk benämning
History and Education: Perspectives on History
Kurskod
HL236C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-04-21
Gäller från
2021-04-21
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL235C Historia och lärande: Våra svenska 1900-tal underifrån (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar som helhet till att studenten ska utveckla kunskaper, inklusive färdigheter och värderingsförmåga, i några olika perspektiv på historia, historieförmedling och historieundervisning
Innehåll
Se delkurs
Delkurser
Perspektiv på historia: Att bruka kulturarv, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas begreppet kulturarv kritiskt och utifrån olika synsätt. Vidare behandlas kulturarvssektorns historia och historieförmedling på olika kulturarvsinstitutioner undersöks och diskuteras kritiskt. Kulturarv och kulturarvsförmedling sätts i relation till skolans styrdokument och till läraruppdraget. Arbetet med metoder för källtolkning och källanvändning fördjupas i en progression från tidigare programkurser.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna …
1. diskutera och problematisera begreppet kulturarv samt teorier om kulturarv
2. problematisera och värdera förmedling av kulturarv på olika arenor i samhället
3. redovisa ett undervisningsupplägg om en lokalhistorisk förändringsprocess utifrån olika perspektiv på historia och baserat på olika typer av källmaterial
4. identifiera och diskutera källkritiska och metodiska problem förknippade med användningen av olika typer av historiskt källmaterial
5. omsätta kunskaper i historia, historiska perspektiv och historieförmedling i en plan för historieundervisning, med utgångspunkt i analys och värdering av historieförmedlande verksamheter
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av litteraturseminarier, föreläsningar, självstudier, grupparbete, studiebesök och studenters muntliga och skriftliga prestationer. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
I kursen ingår obligatoriska studiebesök. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska besöket. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Skriftligt paper (Written Paper). Här examineras lärandemål ett och två. 4 hp
Prov 2: Muntlig redovisning med skriftligt underlag (Oral Presentation with Written Documentation). Här examineras lärandemål tre, fyra och fem. 3,5 hp.
Vid omexamination kan examinationsformen ändras till skriftlig tentamen.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Genushistoria, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen anläggs ett genusperspektiv på historia och historieförmedling. Kursen behandlar genushistoriska förändringsprocesser, begreppsutveckling samt begreppsanvändning med särskilt fokus på intersektionalitet, normkritik och genusteori. Kursen fokuserar även hur dessa områden kan didaktiseras i en undervisningssituation i relation till skolans styrdokument.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna …
1. analysera och förklara historiska förändringar av människors levnadsvillkor ur ett genusperspektiv samt aktörers påverkan på dessa
2. förklara och diskutera genusteoretiska begrepp samt deras användning i historieskrivning
3. planera och ge konstruktiv respons på undervisning om historiska förändringar ur ett genusperspektiv
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar, och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med studenterna.
I kursen ingår obligatoriska seminarier. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig uppgift (Written Paper). Här examineras lärandemål ett och två. 4 hp
Prov 2: Muntlig redovisning med skriftligt underlag (Oral Presentation with Written Documentation). Här examineras lärandemål tre. 3,5 hp.
Vid omexamination kan examinationsformen ändras till skriftlig tentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bedömningsformer
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Perspektiv på historia: Att bruka kulturarv, 7.5 hp
Eliasson, Per (2008). Kulturarv och medborgerlig bildning i den svenska grundskolan. I: Jönsson, Lars-Eric; Wallette, Anna & Wienberg, Jes (red.) Kanon och kulturarv. Historia och samtid i Danmark och Sverige. Lund: Makadam Förlag (s. 184-200) (16 s.)
Högberg, Anders (2013). Mångfaldsfrågor i kulturmiljövården. Tankar, kunskaper och processer 2002-2012. Lund: Nordic Academic Press (188 s.)
Johansson, Christina (2015). Museums, Migration and Cultural Diversity. Swedish Museums in Tune with Times? Innsbruck: Studien Verlag (110 s.)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2105) Visby: Riksutställningar (65 s.)
Rosenlund, David (2015) Source criticism in the classroom: An empiricist straitjacket on pupils’ historical thinking? Historical encounters Vol 2:1. (elektronisk resurs) (10s)
Aktuella styrdokument.
Valbar litteratur (ca 700 s), väljs i samråd med kursledaren.
Artiklar, kapitel och källmaterial i urval (50 s.).
Genushistoria, 7.5 hp
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (202 s.)
Rydström, Jens &Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Valbar litteratur (totalt ca 400 s) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval (50 s.).
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.