Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Historia och lärande: Perspektiv på historia
Engelsk benämning
History and Education: Perspectives on History
Kurskod
HL221C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-15
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204C Globala utmaningar i en ämneskontext (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla fördjupade kunskaper om kulturarvssektorn och didaktiska perspektiv på kulturarvsförmedling samt metodiska problem förknippade med behandlingen av olika typer av historiskt källmaterial. Vidare syftar kursen till att studenterna ska kunna tillämpa sina kunskaper om genus, jämställdhet, maskulinitet, intersektionalitet, HBTQ och normkritiskt förhållningsätt i didaktiskt arbete.
Innehåll
De två delkurserna utgår från olika perspektiv på historia och historieundervisning. I den första delkursen behandlas kulturarvssektorernas historieförmedling och i den andra delkursen behandlas genushistoria. Arbetet med källtolkning och källkritisk metod är en progression från källarbetet i kursen Att bli historielärare.
Studenterna kan med fördel läsa kurser med motsvarande olika perspektiv vid Malmö högskola eller vid andra lärosäten varvid validering sker efter nödvändig komplettering.
Lärandemål
Delkurs 1: Perspektiv på historia: Att bruka kulturarv 7,5 högskolepoäng
Perspectives on History: To use Heritage
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- diskutera och problematisera begreppet kulturarv, teorier om kulturarv, samt förmedling av kulturarv på olika arenor i samhället
- reflektera över och diskutera aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete rörande kulturarvssektorn
- i undervisningssyfte redovisa en undersökning baserad på olika typer av källmaterial, av en lokalhistorisk förändringsprocess utifrån olika perspektiv
- diskutera källkritiska och metodiska problem förknippade med användningen av olika typer av historiskt källmaterial
- genom analys och ställningstaganden visa fördjupade kunskaper om historia och historieförmedling inom ett visst område med relevans för det kommande lärararbetet
- analysera och värdera olika perspektiv i skapandet och användandet av historia
Delkurs 2: Perspektivpå historia: Genushistoria 7,5 hp
Perspectives on History: Gender History
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera och förklara historiska förändringar av människors levnadsvillkor i ett genusperspektiv
- diskutera teoretiska begrepp som genus, jämställdhet, maskulinitet, intersektionalitet, HBTQ och normkritiskt förhållningssätt samt argumentera för deras användning i historieskrivning
- planera och kommentera undervisning om historiska förändringar i ett genusperspektiv
- genom analys och ställningstaganden visa fördjupade kunskaper om historia och historieförmedling inom ett visst område med relevans för det kommande lärararbetet
- analysera och värdera olika perspektiv i skapandet och användandet av historia
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer, samt besök på arkiv, museum och bibliotek, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med studenterna. Studiebesök och seminarier, med diskussioner och redovisningar, kan vara obligatoriska.
Bedömningsformer
Delkurs 1: Perspektiv på historia: Att bruka kulturarv 7,5 högskolepoäng
Perspectives on History: To use Heritage
Examinationen sker dels genom att studenten i grupp, i skriftlig och muntlig form, presenterar ett källbaserat och metodiskt reflekterat arbete med perspektiv på en lokalhistorisk förändringsprocess i ett undervisningssyfte, samt opponerar på annan grupps arbete. Dels genom en analys, diskussion och värdering i ett individuellt paper.Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2: Perspektiv på historia: Genushistoria 7,5 högskolepoäng
Perspectives on History: Gender History
Examinationen består av obligatoriska seminarier och en individuell skriftlig tentamen i vilken studenten skall visa dels teoretiska och dels didaktiska kunskaper inom det genushistoriska område som kursen behandlar.
För att erhålla kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda delkurserna.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Perspektiv på historia: Att bruka kulturarv 7,5 högskolepoäng
Perspectives on History: To use Heritage
Axelsson, Cecilia (2009). En meningsfull historia? Didaktiska perspektiv på historieförmedlande museiutställningar om migration och kulturmöten. Växjö: Växjö University Press (317 s.) (elektronisk resurs)
Eliasson, Per (2008). Kulturarv och medborgerlig bildning i den svenska grundskolan. I: Lars-Eric Jönsson, Anna Wallette och Jes Wienberg (red.) Kanon och kulturarv. Historia och samtid i Danmark och Sverige. Lund: Makadam Förlag (s. 184-200) (16 s.)
Högberg, Anders (2013). Mångfaldsfrågor i kulturmiljövården. Tankar, kunskaper och processer 2002-2012. Lund: Nordic Academic Press (188s)
I valet och kvalet: grundläggande frågor kring värdering och urval av kulturarv. (2012)(red) Fredengren, Christina, Ola Wolfhechel Jensen & Åsa Wall. Riksatikvarieämbetet, Stockholm (69 s) (elektronisk resurs)
Insulander, Eva (2010). Tinget, rummet, besökaren. Stockholm: Stockholms universitet (306 s) (elektronisk resurs)
Johansson, Christina (2015). Museums, migration and Cultural Diversity. Swedish museums in tune with times? Studien Verlag, Innsbruck (110s)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2105) Visby: Riksutställningar (65 s).
Rosenlund, David (2015) Source criticism in the classroom: An empiricist straitjacket on pupils’ historical thinking? Historical encounters Vol 2:1.(elektronisk resurs) (10s)
Aktuella styrdokument
Artiklar och källmaterial i urval i samband med övningar (ca 100 s.)
Delkurs 2: Perspektiv på historia: Genushistoria 7,5 högskolepoäng
Perspectives on History: Gender History
Bromseth, Janne & Darj, Frida (2010). Normkritisk pedagogik. Makt, lärande och strategier för förändring. Uppsala: Centrum för genusvetenskap (s. 7-287) (280 s.)
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Martinsson, Lena och Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (s. 9-211) (202 s.)
Rydström, Jens och Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (s. 5-270) (265 s.)
Skolverket (2005). Hela livet. 50 år med sex och samlevnadsundervisning. (100 s.) www.skolverket.se
Skolverket (2010). Till rektor: hedersrelaterat våld och förtryck. Skolans ansvar och möjligheter. (s. 5-30) (25 s.) www.skolverket.se
Aktuella styrdokument.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).