Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Historia och lärande: Från forntid till framtid
Engelsk benämning
History and Education: From Antiquity to Future
Kurskod
HL211C
Omfattning
24 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-08
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Engelska B, Historia A, Samhällskunskap A.
Se även utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskap om grundläggande historiska förändringsprocesser och deras konsekvenser för människors liv. Studenterna ska också tillägna sig en grundläggande kompetens i historiska metodfrågor
Innehåll
Som vetenskaplig, humanistisk disciplin fokuserar ämnet Historia på människan och hennes skiftande levnadsvillkor, där kontinuitet och förändring i tid och rum studeras i en social, politisk, ekonomisk och kulturell kontext.
Vid Malmö högskola finns en uttalat social- och kulturanalytisk ansats i historieundervisningen, där aktör/struktur och system/praktik knyts samman i ett övergripande studium av sociala relationer, samhälleliga strukturer, migration, kulturmöten, politik och kulturella uttryck. Olika historiska synsätt kontrasteras mot varandra, med fokus på maktrelationer och beroendeförhållanden på global såväl som lokal nivå. Ambitionen är att utgå från ett samhällshistoriskt underifrånperspektiv, vilket tydliggörs genom ett återkommande bruk av begrepp som exempelvis klass, genus, etnicitet och generation.
Kursen består av följande delkurser:
Delkurs 1: Historiografi, 4,5 högskolepoäng
Historiography
Kursen är en introducerande översikt över historia som akademisk disciplin med tonvikt på det samhällshistoriska underifrånperspektivet och den kulturella vändningen.
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Kursen är en översikt över internationell, europeisk och svensk historia fram till senmedeltiden. Tonvikten ligger på maktrelationer och ekonomiska, sociala och kulturella villkor samt på historisk kontinuitet och förändring över tid.
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng
From Reformation to Revolution
Kursen är en översikt över internationell, europeisk och svensk historia fram till ca. 1800. Tonvikten ligger på maktrelationer och ekonomiska, sociala och kulturella villkor samt på historisk kontinuitet och förändring över tid.
Delkurs 4: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng The Long 19th, and the Short 20th Century
Examinationen utgörs av en metodövning samt en individuell skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Lärandemål
Delkurs 1: Historiografi och historiedidaktik, 4,5 högskolepoäng
Historiography and history didactics
Efter avslutad delkurs ska studenten
- kunna diskutera frågor om historia som vetenskap med tonvikt på samhällshistoria och dess relation till andra discipliner
- reflektera kring den historiska kunskapens roll i samhället och om människors etiska ansvar för hur den används
- med utgångspunkt i styrdokument beskriva och diskutera historiedidaktikens centrala frågor samt konkretisera dessa i en lokal pedagogisk planering av historieundervisning som även omfattar enkla överväganden kring bedömning och kunskapskrav
- planera, genomföra och utvärdera undervisningsmetodiska moment i historia och motivera dem utifrån teorier om elevers kunskapsutveckling samt styrdokument
- beskriva och diskutera hur undervisning i historia kan genomföras så att varje elevs lärande och utveckling främjas samt använda fortlöpande bedömning som stöd i den pågående undervisningen
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och diskutera olika samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en global, europeisk och svensk kontext från äldsta tid till senmedeltiden
- beskriva, jämföra och diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor i ett underifrånperspektiv från äldsta tid till senmedeltiden
- redogöra för olika vetenskapliga perspektiv och aktuell forskning inom delkursens huvudområde
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng
From Reformation to Revolution
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och diskutera olika samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en global, europeisk och svensk kontext från senmedeltidens slut till ca. 1800
- beskriva, jämföra och diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor i ett underifrånperspektiv från senmedeltidens slut till ca. 1800
- redogöra för olika vetenskapliga perspektiv och aktuell forskning inom delkursens huvudområde
Delkurs 4: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng
The Long 19th, and the Short 20th Century
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och diskutera olika samband mellan politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser i en global, europeisk och svensk kontext från1800-talets början till idag
- beskriva, jämföra och diskutera barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor i ett underifrånperspektiv från 1800-talets början till idag
- redogöra för olika vetenskapliga perspektiv och aktuell forskning inom delkursens huvudområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, metodövningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningsformer
Delkurs 1: Historiografi, 4,5 högskolepoäng
Historiography
Examinationen utgörs av metodövningar samt en individuell skriftlig examinationsuppgift vilka redovisas i form av en portfolio
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Examinationen utgörs av en metodövning samt en individuell skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng
From Reformation to Revolution
Examinationen utgörs av en metodövning samt en individuell skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Delkurs 4: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng The Long 19th, and the Short 20th Century
Examinationen utgörs av en metodövning samt en individuell skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1: Historiografi, 4,5 högskolepoäng
Historiography
Aronsson, Peter, Historia, Liber, Malmö 2011 (127 s.)
Axelsson, Cecilia “Cunning Plan for exploring the migration experience… using tickets and trees”, Teaching History, 149. December 2012. (s. 48-49) (24 s.)
Henriksson-Garatea, Eva, ”Lärarbedömning eller kamratrespons?”, i Per Eliasson, David Rosenlund, Linus Malmborg, Joakim Altervall & Eva Henriksson-Garatea, En cirkel är sluten, Fou Malmö-utbildning, Avdelning barn och ungdom, Malmö stad. (17 s.)
Karlsson, Klas-Göran& Zander, Ulf, Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning, Studentlitteratur, Lund 2015 (317 s.)
Lee, Peter & Ashby, Rosalyn, “Progression in Historical Understanding among Students ages 7-14, i Peter Stearns, Peter Seixas & Sam Wineburg (eds.), Knowing, Teaching and Learning History. New York University Press, New York 2000 (23 s.)
Scandia, 2013:2, (ca 40 s)
Thurén, Torsten, Källkritik, Liber, 2013 (255 s.)
Ågren, Henrik (red), Perspektiv på historia: En introduktion till historiestudier, Studentlitteratur, 2015, 224 s
Aktuella styrdokument.
Summa: ca. 1000 s.
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid. Studentlitteratur, Lund 2009. (s.15-123, 108 s.)
Bill, Jan, “Viking Ships and the Sea”. I Stefan Brink och Neil Price, red. The Viking World (2 uppl. 2012). London: Routledge 2008. s.170-180. (10 s.)
Clay, Catherine, Paul, Chandrika & Senecal, Christine, Envisioning women in world history. Explorations in world history. Columbus: McGraw-Hill Higher Education 2009. Kap. 1, 2, 4, 6, 7. (ca 100 s)
Hedeager, Lotte, “Scandinavia before the Viking Age”. I Stefan Brink och Neil Price, red. The Viking World (2 uppl. 2012). London: Routledge 2008. s.11-22. (11 s.)
Janson, Tore, 2007. Romarinnor och romare: livet i antiken. Stockholm: Wahlström & Widstrad. (225 s.)
Charpentier Ljungqvist, Fredrik, Den långa medeltiden: De nordiska ländernas historia från folkvandringstid till reformation, Dialogos, Stockholm 2015. (312 s.)
Magnúsdóttir, Auður, 2008. ”Women and Sexual Politics”. I Stefan Brink och Neil Price, red. The Viking World (2 uppl. 2012). London: Routledge 2008. s 40-48. (8 s.)
Myrdal, Janken & Bäärnhielm, Göran, Kvinnor, barn och fester i medeltida mirakelberättelser, Skaraborgs Länsmuseum, Skara 1994. s. 13-132 (s. 119)
Queckfeldt, Eva. Medelhavsvärlden: 3000 år av historia. Studentlitteratur, Lund 2011. (223 s.)
Wiesner-Hanks, Merry, E., 2015. A Concise History of the World, Cambridge: Cambridge University Press, s. 1-209 (209 s.)
Summa: ca 1100 s.
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng
From Reformation to Revolution
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, Lund 2009, s. 131-269, (138 s.)
Blom, Ida, Sogner, Sølvi & Rosenbeck, Bente, Kvinnor i västvärlden från renässans till nutid: renässans, reformation och revolution, 1. uppl., Liber, Stockholm, 2006 (s. 10-181, 171 s.)
Hammar, AnnaSara, ”How to transform peasants into seamen: The manning of the Swedish navy and a double-faced maritime culture”, International Journal of Maritime History, november 2015, 27:4, s. 696-707 (11 s.)
Harlitz Kern, Erika, ”Stormakten Sveriges transatlantiska kolonier”, i Katarina Streiffert Eikeland och Madelaine Miller, red. En maritim värld: från stenåldern till idag. Bricoleur press, Lindome 2013, s. 237-245. (8 s.)
Marks, Robert, The Origins of the Modern World: A Global and Environmental Narrative from the Fifteenth to the Twenty-First Century, Rowman & Littlefield Publishers, 2015, s. 1-94 (94 s.)
Delar ur:
Naum, Magdalena. & Nordin, Jonas M., red. Scandinavian Colonialism and the Rise of Modernity: Small Time Agents in a Global Arena, Springer, New York, NY 2013. [Elektronisk resurs http://link.springer.com/book/10.1007%2F978-1-4614-6202-6] (ca 300 s.)
Tegenborg Falkdalen, Karin, Kungen är en kvinna: retorik och praktik kring kvinnliga monarker under tidigmodern tid, Institutionen för historiska studier, Umeå Univ., Diss. Umeå Univ., Umeå, 2003. (204 s.)
Wiesner-Hanks, Merry, E., A Concise History of the World, Cambridge University Press, 2015, s. 210-285 (75 s.)
Summa: ca 1000 s.
Delkurs 4: Uppsats: muntlig historia, 7,5 högskolepoäng
Student Essay: Oral History
Malin Thor Tureby, Lars Hansson (red.), Muntlig historia i teori och praktik, 2015, 234 s.
Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, Studentlitteratur, Lund, 2014, 412 s.
Portelli, Alessandro, (artikel) "What makes oral history different" (tillhandages genom stencil)
Thomsson, Heléne, Reflexiva intervjuer, 2. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2010, 164 s.
Summa: ca.850 s.
Delkurs 5: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng
The Long 19th, and the Short 20th Century
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, Lund, 2009 s. 271-386 (115 s.)
Blom, Ida, Sogner, Sølvi & Rosenbeck, Bente, Kvinnor i västvärlden från renässans till nutid: renässans, reformation och revolution, 1. uppl., Liber, Stockholm, 2006 (182-411, 229 s.)
Englund, Peter, Brev från nollpunkten: historiska essäer, Atlantis (2012), (ca. 50 s.).
Marks, Robert, The Origins of the Modern World: A Global and Environmental Narrative from the Fifteenth to the Twenty-First Century, Rowman & Littlefield Publishers, 2015, s. 95-208 (113 s.)
Mazower, Mark, Den mörka kontinenten: Europas nittonhundratals historia, Daidalos, Göteborg, 2000 (528 s.)
Wiesner-Hanks, Merry, E., A Concise History of the World, Cambridge University Press, 2015, s. 286-372 (86 s.)
Summa: ca. 1130 s.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).