Kursplan med gällandedatum 2026-01-19
Kursplan med gällandedatum 2026-01-19
Benämning
Territoriella konflikter och nationalism i postsovjetiska Eurasien
Engelsk benämning
Territorial Conflicts and Nationalism in Post-Soviet Eurasia
Kurskod
GP225L
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)
Undervisningsspråk
Kursen ges på engelska
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2022-11-07
Fastställandedatum
2024-05-15
Gäller från
2026-01-19
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
30 hp avklarade kurser inom samhällsvetenskap eller humaniora, samt Engelska 6Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.Innehåll
Kursen fortskrider i tre steg. Den första modulen (2.5 hp) presenterar förutsägelser och rön från tidigare forskning om territoriella konflikter. Den andra modulen (2.5 hp) fokuserar på de separatistiska och irredentistiska krig som utbröt i Eurasien efter Sovjetunionens upplösning. Den tredje modulen (10 hp) handlar om att utsätta antingen de generella teorierna eller specifika empiriska fall för kritisk prövning.Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:1\. återge begrepp och teorier som är relevanta för att förstå nationalism och territoriella konflikter;
2\. redogöra för empiriska förhållanden rörande olika gränskonflikter i postsovjetiska Eurasien;
3\. kritiskt jämföra teoretiska förutsägelser och empiriska skeenden inom ramen för kursens tema;
4\. utvärdera potentiella orsaker bakom och möjliga lösningar på regionens territoriella konflikter;
5\. formulera argument i ett akademiskt format och bidra till en gemensam lärandemiljö.
Arbetsformer
Kursen löper på heltid och är distans-baserad. Undervisningen kretsar kring föreläsningar, inlämningsuppgifter, och interaktiva diskussioner. Utöver dessa kontaktmoment, förutsätts att studenterna ägnar sig åt egen inläsning och egna förberedelser inför kursens examinationsmoment.Bedömningsformer
Modul 1 (2.5 hp ) samt lärandemål 1 och 5 bedöms genom aktivt deltagande i interaktiva online diskussioner eller genom individuell inlämningsuppgift. Betygsskalan är G – U.Modul 2 (2.5 hp) samt lärandemål 2 och 5 bedöms genom aktivt deltagande i interaktiva online diskussioner eller genom individuell inlämningsuppgift. Betygsskalan är G – U.
Modul 3 (10 hp) samt lärandemål 3 till 5 bedöms genom en problem-baserad gruppövning och en individuell hemtentamen. Betygsskalan är A – B – C – D – E – U.
Alla tre moduler måste passeras för att få ett helkursbetyg. Det avgörs genom den sista modulen. Utöver det ordinarie hemtentamenstillfället, erbjuds två extra tillfällen samma termin att lämna in hemtentamen. Examinator kan, i konsultation med enheten för pedagogiskt stöd, avvika från ordinarie examinationsformer för att student med funktionsnedsättning ska kunna bedömas på lika villkor.
Kurslitteratur
Kaufman, S. 2001. Modern Hatreds: The Symbolic Politics of Ethnic War. Ithaca: Cornell University Press. [280 sidor].Siroky, D. 2011. “Explaining Secession” in A. Pavkovic & P. Radan (eds.) The Ashgate Research Companion to Secession. Burlington: Ashgate. [35 sidor]
Varshney, A. 2007. “Ethnicity and Ethnic Conflict” in C. Boix & S. Stokes (eds.) The Oxford Handbook of Comparative Politics. Oxford: Oxford University Press. [20 sidor]
\-- Ett stort antal obligatoriska artiklar och bokkapitel tillkommer, motsvarande ungefär 1000 sidor.