Avancerad nivå
Examen på grundnivå eller motsvarande.
Godkänt betyg Engelska 6 eller motsvarande.
Inget huvudområde
Ingår inte i huvudområde.
Kursens syftar till att studenten ska fördjupa sin förståelse för kritikalitet, kritiskt tänkande och kritiskt förhållningssätt i en högskolepedagogisk undervisningskontext.
Kursen ger en introduktion till begreppet kritikalitet. Under kursen diskuteras vad det innebär att förhålla sig kritisk och hur studenter kan introduceras till ett kritiskt förhållningssätt.
Bland annat behandlas:
- Syfte och mål för högre utbildning
- Kritiskt förhållningssätt i teori och praktik
- Att introducera och öva kritiskt tänkande
- Progression i kritiskt tänkande
- Att omsätta kritiskt tänkande i tal och text
- Bedömning av kritiskt förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera några, i grunden olika, former av kritiskt förhållningssätt
- reflektera över förutsättningar för att undervisningen ska kunna stödja utvecklingen av studenternas möjligheter att vara kritiska tänkande och handlande
- planera och kritiskt diskutera ett utbildningsmoment som ska stimulera utvecklingen av studenternas kritiska förhållningssätt
- reflektera över sitt eget kritiska förhållningssätt i förhållande till den egna akademiska lärarrollen
- identifiera det egna behovet av ytterligare kompetenser för att vidareutvecklas som lärare inom högre utbildning
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärare. Det kan till exempel handla om seminarier som varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer som sker med hjälp av olika medieformer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen. Kursens är flexibel och nätbaserade moment kan varvas med campusförlagda.
Kursens lärandemål examineras genom två skriftliga examinationer, en essä och en planering för en läraktivitet.
Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Brookfield, Stephen (2011). Teaching for critical thinking: Tools and techniques to help students question their assumptions. New Jersey:John Wiley & Sons. (280 sidor)
Hooks, Bell (2010). Critical thinking Teaching Critical Thinking: Practical Wisdom New York: Routledge, s. 1-188
Pease, Bob (2021). Undoing Privilege Unearned Advantages in a Divided World. London: Zed Books, s. 3-35
Shor, Ira (1999). What is Critical Literacy? Journal for Pedagogy, Pluralism & Practice 1:4 (35 sidor)
Artiklar och annat material kan tillkomma, max 200 sidor.
Utöver detta kan ytterligare litteratur tillkomma
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.