EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Gäller från 2024-09-02

Kursplan, gäller från 2024-09-02

Benämning

Environmental Challenges in Sport and Outdoor Recreation

Engelsk benämning

Environmental Challenges in Sport and Outdoor Recreation

Kurskod

IF255E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2024-09-02

Fastställandedatum

2021-02-08

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursens syfte är att studenten ska utveckla förståelse för idrottens och friluftslivets relation till miljö och hållbar utveckling, historiskt och i samtiden. I kursen diskuteras idrottens och friluftslivets relation till miljö och hållbar utveckling, både historiskt och i samtiden, i Sverige och internationellt. Hur idrottens och friluftslivets olika nivåer (bredd och elit, barn, ungdom och vuxna) och typer (kommersiellt och ideellt, utomhus och inomhus, lag och individuellt) påverkas av och i sin tur påverkar miljön diskuteras. Centrala begrepp och teoribildningar används för att analysera idrottens och friluftslivets miljöutmaningar.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: 1. redogöra för och reflektera kring övergripande förhållanden mellan idrott, friluftsliv och miljö 2. beskriva och använda centrala begrepp för att förstå idrottens och friluftslivets relation till miljö och hållbar utveckling 3. redogöra för hur olika modeller för styrning och organisering av idrott och friluftsliv kan påverka miljön 4. beskriva och ge exempel på hur relationen till miljö och hållbarhet skiljer sig mellan olika typer och nivåer av idrott och friluftsliv.

Arbetsformer

Kursen ges på distans via digitala verktyg. Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och självstudier. Kursens genomförande bygger på aktivt deltagande och ett gemensamt kunskapsbyggande med övriga kursdeltagare och lärare.

Bedömningsformer

Examinationen består av följande: Prov 1: Skriftlig intervjuanalys (Written Interview Analysis), 2hp. I detta prov examineras lärandemål 3. Prov 2: Paper (Paper), 5,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 4. Moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledare vid kursstart. För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.

Kurslitteratur

Graham, Jeffrey; Trendafilova, Sylvia & Ziakas, Vassilios (2018). Environmental sustainability and sport management education: bridging the gaps. *Managing Sport and Leisure*, 23:4-6, 422-433. Gino Del Fiacco, Anthony & Orr, Madeleine (2019). A review and synthesis of environmentalism within the Olympic Movement. *International Journal of Event and Festival Management.* 10:1, 67-80. Heck, Sandra & Terret, Thierry (2016). Nature conservation versus event organisation: ‘Madmen's Diagonals’ on Reunion Island (1989–2014). *Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events*, 8:1, 18-32. McCullough, Brian P.; Pfahl, Michael E & Nguyen, Sheila N. (2016). The green waves of environmental sustainability in sport. *Sport in Society*, 19:7, 1040-1065. Wilson, Brian & Millington, Brad (2020). *Sport and the environment. Politics and preferred futures.* Bingley: Emerald Publishing Limited, 240 s. Ytterligare litteratur kan tillkomma i mindre omfattning.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt. Svenskt kursnamn: Idrottens och friluftslivets miljöutmaningar