Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förståelse för idrottens och friluftslivets relation till miljö och hållbar utveckling, historiskt och i samtiden.
I kursen diskuteras idrottens och friluftslivets relation till miljö och hållbar utveckling, både historiskt och i samtiden, i Sverige och internationellt. Hur idrottens och friluftslivets olika nivåer (bredd och elit, barn, ungdom och vuxna) och typer (kommersiellt och ideellt, utomhus och inomhus, lag och individuellt) påverkas av och i sin tur påverkar miljön diskuteras. Centrala begrepp och teoribildningar används för att analysera idrottens och friluftslivets miljöutmaningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och reflektera kring övergripande förhållanden mellan idrott, friluftsliv och miljö
- beskriva och använda centrala begrepp för att förstå idrottens och friluftslivets relation till miljö och hållbar utveckling
- redogöra för hur olika modeller för styrning och organisering av idrott och friluftsliv kan påverka miljön
- beskriva och ge exempel på hur relationen till miljö och hållbarhet skiljer sig mellan olika typer och nivåer av idrott och friluftsliv.
Kursen ges på distans via digitala verktyg. Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och självstudier. Kursens genomförande bygger på aktivt deltagande och ett gemensamt kunskapsbyggande med övriga kursdeltagare och lärare.
Examinationen består av följande:
Prov 1: Skriftlig intervjuanalys (Written Interview Analysis), 2hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 2: Paper (Paper), 5,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 4.
Moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledare vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Graham, Jeffrey; Trendafilova, Sylvia & Ziakas, Vassilios (2018). Environmental sustainability and sport management education: bridging the gaps. Managing Sport and Leisure, 23:4-6, 422-433.
Gino Del Fiacco, Anthony & Orr, Madeleine (2019). A review and synthesis of environmentalism within the Olympic Movement. International Journal of Event and Festival Management. 10:1, 67-80.
Heck, Sandra & Terret, Thierry (2016). Nature conservation versus event organisation: ‘Madmen's Diagonals’ on Reunion Island (1989–2014). Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 8:1, 18-32.
McCullough, Brian P.; Pfahl, Michael E & Nguyen, Sheila N. (2016). The green waves of environmental sustainability in sport. Sport in Society, 19:7, 1040-1065.
Wilson, Brian & Millington, Brad (2020). Sport and the environment. Politics and preferred futures. Bingley: Emerald Publishing Limited, 240 s.
Ytterligare litteratur kan tillkomma i mindre omfattning.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Idrottens och friluftslivets miljöutmaningar