Avancerad nivå
Examen på kandidatnivå inom humaniora eller samhällsvetenskap.
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursens syfte är att studenten ska fördjupa sin förståelse för idrottens och friluftslivets relation till miljö och hållbar utveckling.
I kursen diskuteras olika miljöutmaningar som idrott och friluftsliv står inför både när det gäller påverkan på miljön men också hur miljöförändringar inverkar på idrottsliga verksamheter och friluftsliv. Vidare behandlas strävan efter ökad prestation och sportifiering, som allt oftare ställs mot miljöhänsyn. Svensk och internationell forskning om idrott, friluftsliv och miljö diskuteras och värderas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt granska och problematisera hur olika modeller för styrning och organisering av idrott och friluftsliv kan påverka och påverkas av miljön
- beskriva och analysera innehållet i vetenskapliga tidskrifter i relation till idrott, friluftsliv och miljöutmaningar
- beskriva och analysera hur och varför relationen till miljö och hållbarhet skiljer sig mellan olika typer och nivåer av idrott och friluftsliv.
Kursen ges på distans via digitala verktyg. Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och självstudier. Kursens genomförande bygger på aktivt deltagande och ett gemensamt kunskapsbyggande med övriga kursdeltagare och lärare.
Examinationen består av följande:
Prov 1: Skriftlig fallstudie (Written Case Report), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Paper (Paper), 5,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledare vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Beames, Simon, Mackie, Chris & Atencio, Matthew (red.) (2019). Adventure and society. Chamonix, Switzerland: Palgrave Macmillan. 194 s.
Book, Karin (2013). Place Marketing or Sustainable Development – or neither nor: Reflections on the Winter Olympics in Sochi 2014.
Dingle, Greg & Mallen, Cheryl (red.) (2020). Sport and Environmental Sustainability: Research and Strategic Management. Abingdon, Oxon: Routledge. 288 s.
I: Petersson, Bo & Vamling, Karina. (red.) (2013). The Sochi predicament: contexts, characteristics and challenges of the Olympic Winter Games in 2014. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Pub, s. 41-54.
McCullough, Brian. P., Orr, Madeleine, & Kellison, Timothy (2020). Sport Ecology: Conceptualizing an Emerging Subdiscipline Within Sport Management. Journal of Sport Management, 34(6), 509-520
Svensson, Daniel (2018). Skiing through Time: Articulating a Landscape Heritage of Swedish Cross-Country Skiing. I: Strobl, Philipp and Podkalicka, Aneta (red.) Leisure Cultures and the Making of Modern Ski Resorts. Chamonix: Palgrave Macmillan, s. 93-115.
Ytterligare litteratur kan tillkomma i mindre omfattning.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Kritiska perspektiv på idrottens och friluftslivets miljöutmaningar