Grundnivå
Grundläggande behörighet. Genomgången kurs IF183F Idrott för ämneslärare I, med minst 15 hp med lägst betyget godkänd.Eller motsvarande.
Inget huvudområde
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om fysiologi, träningslära, näringsfysiologi och biologisk utveckling. Kursen syftar även till att studenten utvecklar kunskaper om förändringar över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa. Studenten ska vidare fördjupa sin förmåga att använda idrottslärans former. Studenten ska även utveckla sin förståelse för såväl kroppsideal som hållbar utveckling samt frågor om rum och lärmiljöer, som gynnar elevers lärande i en skola för alla. Vidare ska studenten utveckla sina kunskaper om näringsfysiologiska och motionspsykologiska begrepp.
Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp
I delkursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former, i vilket även ingår simning med livräddning. I delkursen diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser. Vidare ingår utbildning i vinteridrott och vinterfriluftsliv förlagd till snösäker ort vintertid i fjällmiljö. Inom kursens ram behandlas erfarenheter från vinteridrott och vinterfriluftsliv varvid en didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs.
Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp
Näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning diskuteras. Sjukdomstillstånd, beroendeframkallande medel och doping behandlas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i samband med undervisning i skolan.
Studenterna ska även vidareutveckla sin förmåga att använda idrottslärans former. Särskilt fokus läggs på grundläggande begrepp samt hur man kan anpassa och organisera inom formerna friidrott, gymnastik, bollform och dans.
Föreställningar om kroppen och kroppsideal behandlas och problematiseras. Hur kroppen kan förstås i relation till sociala, pedagogiska och kulturella villkor diskuteras. Synen på kroppen analyseras även utifrån sociala, språkliga och genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Dessutom arbetar studenterna med utgångspunkt från inkluderande perspektiv i en skola för alla, varvid bedömning och betygssättning lyfts.
I delkursen diskuteras frågor om rum och lärandemiljöer med utgångpunkt i diskussioner om hur samhället ska möta och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt. Detta relateras särskilt till friluftsliv varvid arbete sker med att anpassa undervisning i friluftsliv, t ex att orientera sig i okänd miljö, samt till olika rum och lärmiljöer.
Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- förklara och resonera om väsentliga träningsfysiologiska begrepp, beskriva deras bakomliggande fysiologiska förutsättningar samt redogöra för förändringar över tid
- redogöra för barns och ungdomars biologiska mognad samt identifiera och förklara hur tillväxt och utveckling påverkar enskilda organ och funktioner i kroppen
- tillämpa träningsfysiologi och idrottslära i träningslära samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
- genomföra simning och livräddande åtgärder, redogöra för säkerhetsaspekter i samband med undervisning samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
- redogöra för förändringar över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa
- organisera, leda och utföra rörelser och anpassa lärandesituationer i vinteridrott och vinterfriluftsliv, samt värdera och dra välgrundade slutsatser utifrån didaktiska perspektiv
Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- förklara och resonera om grundläggande begrepp inom näringsfysiologi, samt redogöra för grundläggande sjukdomslära av relevans för undervisning i ämne idrott och hälsa
- förklara grundläggande begrepp inom motionspsykologi
- förklara och diskutera begrepp inom, samt organisera, genomföra och problematisera undervisning i idrottslära med särskilt fokus på bollspel, dans, friidrott och gymnastik
- analysera och problematisera synen på kroppen ur ett individ-, samhälls- och mångfaldsperspektiv samt diskutera dess konsekvenser för undervisning och bedömning i idrott och hälsa i en skola för alla
- redogöra för och reflektera över perspektiv på hållbar utveckling samt anpassa undervisning till olika rum och lärmiljöer med särskilt fokus på friluftsliv och att orientera sig
Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Delar av vinteridrott och vinterfriluftsliv genomförs på snösäker ort i fjällmiljö under en sammanhängande period. Delkursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer, tillämpningar, grupparbete, individuella muntliga och skriftliga arbeten samt läger med övernattningar utomhus. Delkursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår friluftsliv med övernattningar på annan ort.
I kursen ingår obligatoriska moment i form av laborationer och seminarier. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av examinerande lärare.
Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp
Prov 1: Salstentamen och laboration 6 hp (Written Sit-in Exam and Laboratory Work 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1-3.
Prov 2: Laboration och skriftligt arbete 3 hp (Laboratory Work and Written Report 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 4
Prov 3: Muntlig presentation 2 hp (Oral Presentation 2 credits). I detta prov bedöms lärandemål 5
Prov 4: Seminarium, laboration och skriftligt arbete 4 hp (Seminar, Laboratory Work and Paper 4 credits). I detta prov bedöms lärandemål 6.
Omtentamen av vinteridrott och vinterfriluftsliv som genomförs på snösäker ort i fjällmiljö sker vid nästa tillfälle kursmomentet anordnas.
I kursen ingår obligatoriska moment i form av laborationer och seminarier. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av examinerande lärare.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp
Prov 1: Salstentamen och laboration 3 hp (Written Sit-in Exam and Laboraroty Work, 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Laboration, muntlig presentation och skriftligt underlag (Laboratory work, Oral presentation and Written report) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 3: Muntlig presentation och laboration (Oral presentation and Laboratory work) 3hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Prov 4: Muntlig redovisning samt laboration med skriftlig rapport 3 hp (Oral Presentation, Laboratory Work and Written Report 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 5.
I kursen ingår obligatoriska moment i form av laborationer och seminarier. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av examinerande lärare.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp
Andersson, Torbjörn (2002). Kung fotboll. Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Stehag/Stockholm: Symposion. s. 41-88 (47s). Tillgängligt via internet.
Aspelin, Jan-Anders & Tysk, Anders (2006). Ledarskap på långfärdsskridsko. Stockholm: SISU idrottsböcker. (43 s). Tillgängligt via internet.
Backman, Erik & Larsson, Lena (red.) (2013). I takt med tiden: perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kap 2, (17s). Tillgänglig via internet.
Bentsen,Peter, Andkjaer, Sören &. Ejby-Ernst, Niels. (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. Stockholm: Munksgaard, Danmark. Kap. 11 (15s)
Brugge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. s. 49-78, 165-174, 263-268 (40s)
Engström, Lars-Magnus (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör.(2. uppl.) Stockholm: Liber. Kap 1, 5, (36s)
Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor. (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76s)
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. Kap 1,2,4,5 och 6 (314s)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.) (2007). Nature first outdoor life the Friluftsliv way. Toronto: Dundurn. Kap. 23, 24 (40s). Tillgänglig via internet.
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack H, & Costill, David L (2022). Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Leeds. Human Kinetics. Kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 19 (168s)
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa- i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber. Kap 3,11 (38s)
Ljung, Lars (2015). Grunder i längdskidåkning- klassiskt och skejt. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (42s).
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19 (16s). Tillgänglig via internet.
Sand, Olav, Sjaastad, Øysten V, Haug, Egil, & Bjålie, Jan G (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3. uppl. Stockholm: Liber. (143s)
Sandahl, Björn (2004). Ett ämne för vem? Idrottsämnet i grundskolan 1962-2002. I Larsson, Håkan & Meckbach, Jane. (red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott och hälsa. Stockholm: Idrottshögskolan. s. 44-69 (26s). Tillgängligt via internet.
Sandell, Klas & Sörlin, Sverker (1999). Friluftshistoria. Från “härdande friluftsliv” till ekoturism och miljöpedagogik. Carlssons: Stockholm. s.10–61 (51s). Tillgänglig via internet.
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kap 1-3 (86s)
Skolverket. (2014). Skolverkets rapport om simkunnighet i årskurs 6. (Rapport Dnr 5.1.3-2014:402) (20s). Tillgänglig via internet
Tonkonogi, Michail, & Bellardini, Helena (2012). Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom: för hälsa, prestation och individuell utveckling. SISU idrottsböcker. Kap 2, 3, 4, 5, 6 och 7 (73 s.)
Kompendier och artiklar tillkommer i delkursen motsvarande 200 sidor.
Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp
Abrahamsson, Lillemor, Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. (Valda delar 200s. Väljs i samråd med kursledaren)
Apelmo, Elisabet (2012)”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Doktorsavhandling Lunds universitet (digital sammanfattning 10s.). (tillgänglig via internet)
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (20s.). (tillgänglig via internet)
Bergin, Daniel & Rydén Anders. (red.) (2018). Grundträning i Friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156s)
Brugge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. Kap 4, 7, 12 och 13 (75s)
Butler, Joy.I. (2016). Playing fair. Kap. 1, 2, 5, 12 (60s). (tillgänglig via internet)
Ekblom, Maria, Ekblom, Örjan, Nyberg, Gisela & Norén Selinus, Eva. (2021). Fysisk aktivitet och hjärnhälsa – en bok för skolan. Stockholm: Natur & Kultur. (96s)
Engdahl, Christopher, Heikkinen, Satu, & Arvidsson, Markus (2022). Hur kan vi förstå rörelser? Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik. Stockholm: Liber. (248s)
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97).
Houlihan, Barrie & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London: SAGE. (s. 57–76 och 463–573).
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (Red.). (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar.(2.uppl.) Stockholm: Liber. Kap. 1, 3, 7 och 15 (65s)
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa(doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 25-36, 113-189)
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. Kap: 1, 3.3, 3.4, 3.5, 10 (44s) Tillgänglig via internet.
Pedersen Gurholt, K. (2008). Norwegian friluftsliv and ideals of becoming an educated man. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 8(1). (s. 55-70). (tillgänglig via internet)
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott : utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund. Studentlitteratur. Kap 3 och 5 (40s)
Styrke, Britt-Marie (red.) (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber. (s. 25-69)
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro : Örebro universitet. (s. 17-48). (tillgänglig via internet)
Weinberg, Robert S. & Gould, Daniel (2019). Foundations of Sport and Exercise Psychology (7 uppl.) USA: Human Kinetics Publishers. Kap. 4,7,18 och 19 (100s)
Artiklar, rapporter, aktuella styrdokument och stödmaterial tillkommer i delkursen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Kostnader i samband med de delar av vinteridrott och friluftsliv som genomförs på snösäker ort i fjällmiljö tillkommer för studenter.