Avancerad nivå
Examen på grundnivå eller motsvarande.
Godkänt betyg Engelska B alternativt Engelska 6 eller motsvarande.
Inget huvudområde
Ingår inte i något huvudområde.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om förutsättningar för internationalisering av högre utbildning och om hur internationaliseringsarbete kan utformas för att bidra till utbildningens kvalitet.
Kursen utgår från internationaliseringsuppdraget som en kvalitetsaspekt av högskoleutbildning. Kursen ger en grund för såväl arbete i det internationella klassrummet som för internationalisering på hemmaplan.
Under kursen diskuteras vad internationalisering av högre utbildning innebär och hur detta kan omsättas i undervisningspraktiken. Olika aspekter av internationalisering i högre utbildning behandlas, som till exempel:
- Mervärde med internationalisering?
- Internationalisering på hemmaplan
- Möte med det internationella klassrummet och undervisning på annat språk
- Breddning av litteratur och exempel utanför den egna nationella kontexten och västvärlden
- Tillvaratagande av studenters och egna internationella erfarenheter i utbildning
- Synliggörande och diskussion av mål och syfte för högre utbildning och olika utbildningskulturer
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera och problematisera internationalisering av högre utbildning utifrån såväl styrdokument och relevant litteratur som egna erfarenheter
- motivera val av inslag av internationalisering i utbildning
- utveckla strategier för att kunna använda och tillvarata både studenters och egna internationella erfarenheter i utbildningssituationer
- identifiera behov av ytterligare kompetenser för att vidareutvecklas som lärare i det internationella klassrummet.
Lärandeaktiviteterna utvecklas i samarbete mellan studenter och lärare för att uppfylla kursens lärandemål. Dessa aktiviteter kan inkludera presentationer, diskussioner, litteraturseminarier, forskningsuppsatser, internationellt samarbete, inklusive virtuellt utbyte, och/eller skapande av multimediaartefakter.
Examinationsform för lärandemål 1-3 väljs i samråd mellan studenter och examinator. Lärandemål 4 examineras genom ett seminarium.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Arar, Khalid, Kondakci, Yasar, Streitweiser, Bernhard, & Salti, Anna (2021). Higher Education in the Era of Migration, Displacement, and Internationalization. Routledge. (170 sidor)
FN (u.å.). FNs mål för hållbar utveckling. Tillgänglig via internet.
Larsen, Marianne (2016). Internationalization of Higher Education. Palgrave Macmillan. (182 sidor)
Wilkinson, Robert & Gabriëls, Rene (red.) (2021). Englishization of Higher Education in Europe. Amsterdam University Press. (300 sidor)
Dessutom väljer studenten högst 5 kapitel av relevans från:
Minut, Georgiana, Altbach, Philip & DeWit, Hans (red.) (2017). Understanding Higher Education Internationalization. Sense Rotterdam. (max 50 sidor)
Ytterligare artiklar kan tillkomma (max 100 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Utbilda för internationalisering och globalt engagemang